Connect with us
misteria paschalia 2018 fot. wojciech wandzel www.wandzelphoto 4 1 1 - Pod gruzami Gazy

Miasto Kraków Wiadomości Wydarzenia

Pod gruzami Gazy

Czy nie jest on w rzeczywistości pierwszym terrorystą-samobójcą? – zapytał w tekście napisanym do książki programowej 15. Misteriów Paschaliów jego dyrektor-rezydent – John Butt. On – czyli Samson. Postać istotnie niejednoznaczna moralnie. Jeszcze przed poczęciem wyznaczony przez Starotestamentowego Jahwe na nazirejczyka (tego, który całkowicie poświęca się Bogu), ów mocarz o nadludzkich siłach w wielkim planie miał stać się pogromcą odwiecznego wroga Izraelitów – Filistynów. Takoż się i stało. Pytamy wszak o styl i cenę. Styl nie był wyrafinowany: w atakach szału – których podstawowym zarzewiem były kobiety, pięta achillesowa Samsona (jedna z nich, Dalila, stała się ostatecznie przyczyną jego upadku) – potrafił wybić na raz w pień trzydziestu ludzi, a oślą szczęką pobić tysiąc. Zatem fakt, iż John Milton w swej tragedii Samson walczący (1671) skoncentrował się na ostatnim etapie jego życia – kiedy uwięziony, oślepiony, skuty łańcuchami i brzucany wyzwiskami ginie w Gazie pod zwaloną przez siebie filistyńską świątynią, pociągając za sobą morze nieobrzezanych wyznawców boga Dagona – było w głównej mierze sprawą smaku, jak chciał Zbigniew Herbert. Cenę już znamy – podbija się ją w tymże miejscu do dziś.

Ów miltonowski dramat zaadaptował w swym libretcie do Samsona George’a Friderica Handla Newburgh Hamilton, tworząc nie stroniącą od patosu opowieść o skruszonym herosie. Skomponowane tuż po Mesjaszu – znów w błyskawicznym tempie – siostrzane oratorium cieszyło się ogromnym powodzeniem już od czasów premiery w londyńskim Covent Garden 18 lutego 1743 r., stając się za życia kompozytora najczęściej wykonywanym z jego oratoriów. Dziś jest nieco inaczej, tym bardziej ucieszyła więc (czego dowodem była owacja na stojąco ) prezentacja tego blisko czterogodzinnego dzieła w Centrum Kongresowym ICE Kraków w wybornym wykonaniu brytyjskich rezydentów tegorocznych Misteriów: precyzyjnej w każdym calu orkiestry Dunedin Consort, jej szefa Johna Butta oraz solistów, którym towarzyszył – wspaniale dotrzymując kroku – Chór Polskiego Radia. Wokalną gwiazdą wieczoru był odtwórca niezwykle wymagającej, choćby kondycyjnie, roli tytułowej tenor James Way, który zachwycał mocą ­(również w dolnych partiach) i dźwięcznością głosu, wirtuozerią oraz sugestywnością interpretacji (słynna aria Total eclipse). Niewiele łatwiej – z czego również wywiązali się wybornie – mieli pozostali soliści: Eleanor Dennis – sopran (Dalila), Caitlin Hulcup – szlachetny, głęboki alt (Micah), Fflur Wyn – sopran (Izraelitka), Matthew Brook – bas (Manoach), Vitali Rozynko – bas (Harapha), Hugo Hymas – świetny technicznie tenor (Izraelita) i Charlotte Ashley – sopran (Filistynka). Niezwykle wyeksponowane, jak to u Handla, chóry – podniosłe w przypadku Izraelitów, radosne u Filistynów – w wykonaniu krakowskiego zespołu zabrzmiały doprawdy imponująco.

Continue Reading
You may also like...
Avatar photo

Krakowskie Fakty, Wiadomości, Wydarzenia, Ogłoszenia Drobne. Wolne Media Niezależny serwis internetowy poświęcony miastu Kraków. okrakow.pl to serwis tworzony wspólnie z Krakowską społecznością!

Krakowski Kalendarz Wydarzeń

marzec 2024
Nie odnaleziono wydarzeń!
Więcej
To Top