Connect with us
pks - Out of the box czyli kreatywnie w turystyce

Miasto Kraków Wiadomości Wydarzenia

Out of the box czyli kreatywnie w turystyce

Out of the box czyli o kreatywności, innowacjach i nowych technologiach w turystyce podczas X Polskiego Kongresu Przedsiębiorczości w Krakowie

Turystyka była jednym z tematów, o których rozmawiano podczas jubileuszowego, X Polskiego Kongresu Przedsiębiorczości w Krakowie. Jak zmieniła się branża turystyczna, jakie czynniki decydują o sukcesie firm i dlaczego kreatywność i stawianie na innowacje w nowych technologiach gwarantują rozwój – o tym rozmawiali przedsiębiorcy podczas panelu dyskusyjnego Polish Success Story.

Kryzys staje się szansą do rozwoju

Zmiana, jakiej doświadczyła branża turystyczna w ciągu ostatnich 3 lat, stała się wyzwaniem dla firm
i instytucji działających w tym obszarze, wiele przedsiębiorstw nie przetrwało próby. Podczas wydarzenia uczestnicy panelu dzielili się doświadczeniem i wiedzą na temat tego jakie podejście pozwala na rozwijanie biznesu pomimo trudności. Przedstawiciele małych i średnich firm oraz instytucji zgodnie wskazali dwa kluczowe kierunki myślenia strategicznego: podążanie za innowacjami oraz słuchanie rynku i odbiorcy.

Strategia, dzięki której przetrwałyśmy 3 branżowe kryzysy, i która jednocześnie pozwoliła nam się rozwinąć to: myślenie „out of the box”, podążanie za rozwojem technologicznym, szukanie innowacji
i ich adaptacja do oferty, oraz podążanie za potrzebami odbiorcy. Dzięki temu nie tylko ugruntowaliśmy swoją pozycję, ale poszerzyliśmy ofertę o klientów instytucjonalnych, a także stworzyliśmy innowacyjne rozwiązania
.” – powiedziała Patrycja Curyło, prelegentka panelu dyskusyjnego Polish Success Story
i współwłaścicielka Gamescape z Krakowa – laureata tegorocznej Polskiej Nagrody Innowacyjności 2023.

Storyliving, zmiana trendów i nowe propozycje w sektorze turystyki

Po spowolnieniu związanym z pandemią COVID i wojną w Ukrainie nastąpiło znaczące odbicie w sektorze turystyki. O wzrostach mówią prowadzone statystyki. Według raportów GUS w 2021 o
45,4 % wzrosła liczba zwiedzających muzea i oddziały muzealne w porównaniu z rokiem 2020. Z kolei teatry i instytucje muzyczne zanotowały ponad 95% wzrost liczby widzów i słuchaczy w porównaniu z 2021r.  W 2021 roku wzrosła również liczba podmiotów zaliczanych do przemysłu kultury i kreatywnych.  Można wysnuć wiosek, że sektor kultury, będący ważnym elementem i generatorem ruchu turystycznego w Polsce będzie rósł, przyczyniając się jednoczenie do wzrostów w obszarach powiązanych. Przykładem jest ruch turystyczny w Małopolsce. Według najnowszych danych prezentowanych podczas październikowego Forum Turystyki w Krakowie o 157 proc. wzrosła liczba odwiedzających krajowych i zagranicznych w stosunku do zeszłego roku, w okresie od czerwca do sierpnia. 

Poza zmianami samego rynku turystycznego i liczby podmiotów świadczących usługi w branży, zmienił się również charakter tego jak podróżuje turysta polski i zagraniczny, a przede wszystkim czego oczekuje od oferty turystycznej i ile czasu jest w stanie poświęcić na wypoczynek. Turyści zainteresowani są indywidualnymi ofertami, gdzie duże znaczenie nadal odgrywa oferta gastronomiczna i związana z nią turystyka kulinarna, ale również niestandardowe atrakcje kulturalne jak festiwale czy koncerty, czy nietuzinkowe miejsca jak np. pokoje zagadek i tzw. turystyka escape roomowa. W spektrum zachowań wyróżniają się przedstawiciele młodego pokolenia, dyktujący nowe wymagania względem rozrywki w trakcie poznawania danego miejsca. Zmienia się rola widza – chce poczuć, dotknąć, czasem zasmakować czy sprawdzić konfigurację.

To co możemy zaproponować, żeby zwiększyć zainteresowanie turystyką, dziedzictwem i sprawić, żeby ludzie pozostawali dłużej w naszych pięknych regionach, to zaczerpnięcie z tego co dzieje się za granicą. To trend większego przeżywania – storyliving, wprowadzający immersję z danym miejscem, przedmiotem, przeżywanie historii i opowieści poprzez zagłębienie się w lokalny koloryt i tkankę społeczną.  I to co można turystom zaproponować i w czym my się rozwijamy to gamifikacja – wprowadzanie mechanizmów znanych z gier w przestrzenie związane z kulturą, sztuką, dziedzictwem materialnym i niematerialnym, promocją lokalnych produktów w towarzystwie nowoczesnej technologii, np. mobilnych aplikacji czy rozszerzonej rzeczywistości.  Naszym małopolskim przykładem wprowadzania storylivingu, gamifikacji i nowych technologii właśnie w przestrzeń kultury był projekt Filharmonia Escape Room, który dzięki ogromnemu zainteresowaniu z projektu wizerunkowego stał się projektem komercyjnym.  Za słusznością kierunku przemawiają liczby – w 2020 roku wartość rynku  gamifikacyjny na świecie wynosiła ponad  9 mld dolarów, i systematycznie rośnie o 30% rocznie.”  – powiedziała Patrycja Curyło.

Podczas panelu Polish Success Story obecni przedsiębiorcy podkreślali, że standardem staje się wprowadzanie nowych technologii do oferty, w działania promocyjne i komunikacyjne, w tym w miejscach związanych z turystyką, np. zoo. Równie istotną kwestią, która została przez nich podniesiona było wspieranie instytucji dbających o kulturę i dziedzictwo – nie tylko w formie finansowej, ale również oferując wiedzę i doświadczenie rynkowe.

Continue Reading
You may also like...
Avatar photo

Krakowskie Fakty, Wiadomości, Wydarzenia, Ogłoszenia Drobne. Wolne Media Niezależny serwis internetowy poświęcony miastu Kraków. okrakow.pl to serwis tworzony wspólnie z Krakowską społecznością!

Krakowski Kalendarz Wydarzeń

kwiecień 2024
Nie odnaleziono wydarzeń!
Więcej
To Top