Miasto Kraków Wiadomości Wydarzenia
Opera Rara 2021: nadchodzą kolejne wydarzenia!
Przełożony z wiosny „The Golden Dragon” Pétera Eötvösa oraz dwa wydarzenia specjalne w postaci koncertu L’Arpeggiaty i recitalu Samuela Mariño, któremu towarzyszyć będzie prowadzona przez Jana Tomasza Adamusa Capella Cracoviensis, to kolejne elektryzujące propozycje Festiwalu Opera Rara 2021. Muzyczny spektakl „The Golden Dragon” zagości na żywo 26, 27 oraz 28 września w Centrum Kongresowym ICE Kraków, a wydarzenia specjalne odbędą się 24 września w kościele Świętej Katarzyny (L’Arpeggiata) oraz 10 października w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie (Samuel Mariño).
„The Golden Dragon” to pełna szalonych, wprost nieprawdopodobnych wypadków tragikomedia, która zarazem podważa nasze oczekiwania dotyczące tego, jak powinna wyglądać sztuka zaangażowana społecznie. Opera Pétera Eötvösa – zainspirowana sztuką Rolanda Schimmelpfenniga – to opowieść o życiu dalekowschodnich emigrantów w Europie. Wbrew temu, czego można się spodziewać po ważkim temacie, jest ona daleka od dokumentalizmu.
Schimmelpfennig stworzył mozaikowy tekst o naszej równie mozaikowej współczesności, pokazując ją z perspektywy kuchennych zapleczy zaludnionych postaciami borykającymi się z biedą, wyobcowaniem, upokorzeniem. Ich losy krzyżują się tu w zaskakujący sposób, mnożą się drastyczne i absurdalne sytuacje – bez cienia sentymentalizmu, za to dosadnie pokazując, jak nieporadnie i okrutnie urządziliśmy życie sobie i innym. Każdy ze śpiewaków-aktorów wciela się tu w więcej niż jedną rolę. Płynna tożsamość bohaterów, ich wykorzenienie, brak prawa do podmiotowości zyskują dzięki temu prostemu zabiegowi widome odzwierciedlenie na scenie. Wszystko jest tu dojmująco przygnębiające, a zarazem groteskowe – i śmieszne, i straszne. Akcja koncentruje się wokół nielegalnej emigracji i problemów, z jakimi zmagają się osoby „bez papierów”, bez praw i bez wielkich szans na godną przyszłość. Nie ma tu socjologicznej dosłowności, nie zobaczymy scenicznej rozprawki z odhaczanymi kolejno „ważnymi tematami”, ale złożony obraz stosunków międzyludzkich wynikający z uwikłania w sprzeczności, w jakie wpychają bohaterów mechanizmy bezlitosnej rynkowej machiny. W krzywym operowym zwierciadle przegląda się nasza codzienność, która w coraz szybszym tempie upodabnia się do tego zniekształconego obrazu.
Natomiast już 24 września pierwsze z wydarzeń specjalnych w ramach tegorocznego Festiwalu Opera Rara, czyli koncert wyjątkowego zespołu L’Arpeggiata. To prawdziwe zjawisko w świecie muzyki dawnej — zupełnie osobne, oryginalne, unikalne, ale już trwale wpisane w jego krajobraz i zajmujące w nim poczesne miejsce. Zespół przybywa do Krakowa z programem „Miracolo d’Amore. Di Venezia a Napoli”, by zabrać nas w muzyczną podróż przez Włochy epoki seicenta. Poznamy repertuar teatrów muzycznych północnej, środkowej i południowej Italii z czasów, gdy opera była zjawiskiem nowym, młodym, rozwijającym się szalenie dynamicznie i przeżywającym pierwszy tak bujny rozkwit. Uderzające swoją różnorodnością arie z dzieł m. in. Monteverdiego, Cavallego, Cestiego i Rossiego zaśpiewa rumuńsko-niemiecki kontratenor Valer Sabadus — gwiazda pierwszej wielkości na europejskim operowym firmamencie (ma za sobą liczne sukcesy, zwłaszcza w rolach Händlowskich, a także pokaźną dyskografię) i wierny partner L’Arpeggiaty w jej licznych przedsięwzięciach.
Samuel Mariño (sopran męski) zwieńczy jesienną część programu Festiwalu Opera Rara: w recitalu 10 października w Teatrze im. J. Słowackiego usłyszymy m.in. słynny motet „Exsultate, jubilate” napisany przez siedemnastoletniego Mozarta dla kastrata-wirtuoza Venanzia Rauzziniego oraz dwie arie koncertowe Wolfganga Amadeusza: dramatyczną scenę „Ah, lo previdi!” i utrzymaną w tonie buffo, pełną werwy i ironicznych akcentów „Voi avete un cor fedele”. Wenezuelskiemu soliście towarzyszyć będzie prowadzona przez Jana Tomasza Adamusa Capella Cracoviensis. Pomiędzy zespołem i jego szefem a sopranistą zawiązało się fenomenalne artystyczne porozumienie już podczas ich pierwszego spotkania, które miało miejsce pod koniec lipca w Świdnicy. Już wówczas wszystko wskazywało na to, że współpraca między nimi będzie musiała znaleźć kontynuację. Orkiestra wykona też XXIX symfonię A-dur skomponowaną przez Mozarta w 1774 roku (a więc ponad rok po napisaniu „Exsultate”) i pod wieloma względami przełomową, otwierającą już „dojrzały” okres jego twórczości, naznaczoną tym indywidualnym rysem, który tak silnie będzie wyróżniał kompozytora na tle epoki.
Na Festiwal Opera Rara 2021 zapraszają Miasto Kraków, KBF oraz Capella Cracoviensis.
Bilety na spektakl “The Golden Dragon” dostępne na KBF : BILETY. Bilety na koncert zespołu L’Arpeggiata dostępne na eBilet.pl, a na recital Samuela Mariño dostępne bezpośrednio na stronie Teatru im. J. Słowackiego.
Teatr Łaźnia Nowa
26, 27 i 28 września 2021 r.
Péter Eötvös
The Golden Dragon
Reż. Karolina Sofulak
Monika Myśliwiec – choreografia
Kamil Lenda- światło
Grzegorz Kućmierz, Maciej Stasiński – realizacja streamingu
RISK MADE IN WARSAW Antonina Samecka & Klara Kowtun – kostiumy
Robin Steitz – sopran
Natalia Kawałek – mezzosopran
Peter Tantsits – tenor
Karol Kozłowski – tenor
Łukasz Klimczak – baryton
Spółdzielnia Muzyczna
Mieczysław Unger – dyrygent
Kościół św. Katarzyny
24 września 2021 r.
L’Arpeggiata – Christina Pluhar
Valer Sabadus – contre-ténor
Doron David Sherwin – cornet à bouquin
Lathika Vithanage – violon baroque
Josep Maria Marti Duran – théorbe & guitare baroque
Rodney Prada – viole de gambe
Sergey Saprychev – percussions
Dani Espasa – clavecin & orgue
Miracolo d’amore
Da Venezia a Napoli
Francesco Cavalli
Sinfonia
Instrumental
Pietro Andrea Ziani (arr. Christina Pluhar)
Dormite, o pupille (from « Il Nerone »)
Valer Sabadus
Luigi Rossi
Dopo lungo penare
Valer Sabadus
Giovanni Legrenzi (arr. Christina Pluhar)
Con cent’occhi (from : « Totila » )
Valer Sabadus
Andrea Falconiero
Brando Lo Spiritillo
Instrumental
Giovanni Legrenzi (arr. Christina Pluhar)
Lumi, potete piangere (from : «La Divisione del mondo »)
Valer Sabadus
Claudio Monteverdi
Venite, siscientes
Valer Sabadus
Lorenzo Allegri
Canario
Instrumental
Francesco Cavalli (arr. Christina Pluhar)
Ninfa bella (from: “La Calisto”)
Valer Sabadus
Antonio Cesti
Disserratevi, abissi (from : « L’Argia »)
Valer Sabadus
Francesco Cavalli (arr. Christina Pluhar)
Che citta (from: “Ormindo »)
Valer Sabadus
Girolamo Kapsberger
Canario
Instrumental
Luigi Rossi (arr. Christina Pluhar)
Gelosia
Valer Sabadus
Tarquinio Merula
Chiaccona
Instrumental
Giovanni Felice Sances (arr. Christina Pluhar)
Presso l’onde tranquillo
Valer Sabadus
10 października
Teatr Słowackiego
Samuel Mariño – sopran męski
Capella Cracoviensis & Jan Tomasz Adamus
- A Mozart
Exsultate Jubilate
29 Symfonia D-dur
Ah, lo previdi
Voi avete un cor fedele
Krakowskie Fakty, Wiadomości, Wydarzenia, Ogłoszenia Drobne. Wolne Media Niezależny serwis internetowy poświęcony miastu Kraków. okrakow.pl to serwis tworzony wspólnie z Krakowską społecznością!