Connect with us
obraz1 - Opera Rara 2021: nadchodzą kolejne wydarzenia!

Miasto Kraków Wiadomości Wydarzenia

Opera Rara 2021: nadchodzą kolejne wydarzenia!

Przełożony z wiosny „The Golden Dragon” Pétera Eötvösa oraz dwa wydarzenia specjalne w postaci koncertu L’Arpeggiaty i recitalu Samuela Mariño, któremu towarzyszyć będzie prowadzona przez Jana Tomasza Adamusa Capella Cracoviensis, to kolejne elektryzujące propozycje Festiwalu Opera Rara 2021. Muzyczny spektakl „The Golden Dragon” zagości na żywo 26, 27 oraz 28 września w Centrum Kongresowym ICE Kraków, a wydarzenia specjalne odbędą się 24 września w kościele Świętej Katarzyny (L’Arpeggiata) oraz 10 października w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie (Samuel Mariño).

 „The Golden Dragon” to pełna szalonych, wprost nieprawdopodobnych wypadków tragikomedia, która zarazem podważa nasze oczekiwania dotyczące tego, jak powinna wyglądać sztuka zaangażowana społecznie. Opera Pétera Eötvösa – zainspirowana sztuką Rolanda Schimmelpfenniga – to opowieść o życiu dalekowschodnich emigrantów w Europie. Wbrew temu, czego można się spodziewać po ważkim temacie, jest ona daleka od dokumentalizmu.

Schimmelpfennig stworzył mozaikowy tekst o naszej równie mozaikowej współczesności, pokazując ją z perspektywy kuchennych zapleczy zaludnionych postaciami borykającymi się z biedą, wyobcowaniem, upokorzeniem. Ich losy krzyżują się tu w zaskakujący sposób, mnożą się drastyczne i absurdalne sytuacje – bez cienia sentymentalizmu, za to dosadnie pokazując, jak nieporadnie i okrutnie urządziliśmy życie sobie i innym. Każdy ze śpiewaków-aktorów wciela się tu w więcej niż jedną rolę. Płynna tożsamość bohaterów, ich wykorzenienie, brak prawa do podmiotowości zyskują dzięki temu prostemu zabiegowi widome odzwierciedlenie na scenie. Wszystko jest tu dojmująco przygnębiające, a zarazem groteskowe – i śmieszne, i straszne. Akcja koncentruje się wokół nielegalnej emigracji i problemów, z jakimi zmagają się osoby „bez papierów”, bez praw i bez wielkich szans na godną przyszłość. Nie ma tu socjologicznej dosłowności, nie zobaczymy scenicznej rozprawki z odhaczanymi kolejno „ważnymi tematami”, ale złożony obraz stosunków międzyludzkich wynikający z uwikłania w sprzeczności, w jakie wpychają bohaterów mechanizmy bezlitosnej rynkowej machiny. W krzywym operowym zwierciadle przegląda się nasza codzienność, która w coraz szybszym tempie upodabnia się do tego zniekształconego obrazu.

Natomiast już 24 września pierwsze z wydarzeń specjalnych w ramach tegorocznego Festiwalu Opera Rara, czyli koncert wyjątkowego zespołu L’Arpeggiata. To prawdziwe zjawisko w świecie muzyki dawnej — zupełnie osobne, oryginalne, unikalne, ale już trwale wpisane w jego krajobraz i zajmujące w nim poczesne miejsce. Zespół przybywa do Krakowa z programem „Miracolo d’Amore. Di Venezia a Napoli”, by zabrać nas w muzyczną podróż przez Włochy epoki seicenta. Poznamy repertuar teatrów muzycznych północnej, środkowej i południowej Italii z czasów, gdy opera była zjawiskiem nowym, młodym, rozwijającym się szalenie dynamicznie i przeżywającym pierwszy tak bujny rozkwit. Uderzające swoją różnorodnością arie z dzieł m. in. Monteverdiego, Cavallego, Cestiego i Rossiego zaśpiewa rumuńsko-niemiecki kontratenor Valer Sabadus — gwiazda pierwszej wielkości na europejskim operowym firmamencie (ma za sobą liczne sukcesy, zwłaszcza w rolach Händlowskich, a także pokaźną dyskografię) i wierny partner L’Arpeggiaty w jej licznych przedsięwzięciach.

Samuel Mariño (sopran męski) zwieńczy jesienną część programu Festiwalu Opera Rara: w recitalu 10 października w Teatrze im. J. Słowackiego usłyszymy m.in. słynny motet „Exsultate, jubilate” napisany przez siedemnastoletniego Mozarta dla kastrata-wirtuoza Venanzia Rauzziniego oraz dwie arie koncertowe Wolfganga Amadeusza: dramatyczną scenę „Ah, lo previdi!” i utrzymaną w tonie buffo, pełną werwy i ironicznych akcentów „Voi avete un cor fedele”. Wenezuelskiemu soliście towarzyszyć będzie prowadzona przez Jana Tomasza Adamusa Capella Cracoviensis. Pomiędzy zespołem i jego szefem a sopranistą zawiązało się fenomenalne artystyczne porozumienie już podczas ich pierwszego spotkania, które miało miejsce pod koniec lipca w Świdnicy. Już wówczas wszystko wskazywało na to, że współpraca między nimi będzie musiała znaleźć kontynuację. Orkiestra wykona też XXIX symfonię A-dur skomponowaną przez Mozarta w 1774 roku (a więc ponad rok po napisaniu „Exsultate”) i pod wieloma względami przełomową, otwierającą już „dojrzały” okres jego twórczości, naznaczoną tym indywidualnym rysem, który tak silnie będzie wyróżniał kompozytora na tle epoki.

Na Festiwal Opera Rara 2021 zapraszają Miasto Kraków, KBF oraz Capella Cracoviensis.
Bilety na spektakl “The Golden Dragon” dostępne na
KBF : BILETY.  Bilety na koncert zespołu L’Arpeggiata dostępne na eBilet.pl, a na recital Samuela Mariño dostępne bezpośrednio na stronie Teatru im. J. Słowackiego.


 

Teatr Łaźnia Nowa

26, 27 i 28 września 2021 r.

 

Péter Eötvös

The Golden Dragon

Reż. Karolina Sofulak 

Monika Myśliwiec – choreografia

Kamil Lenda- światło

Grzegorz Kućmierz, Maciej Stasiński – realizacja streamingu

RISK MADE IN WARSAW Antonina Samecka & Klara Kowtun – kostiumy

 

Robin Steitz – sopran

Natalia Kawałek – mezzosopran

Peter Tantsits – tenor

Karol Kozłowski – tenor

Łukasz Klimczak – baryton

Spółdzielnia Muzyczna

Mieczysław Unger – dyrygent

 

 

Kościół św. Katarzyny
24 września 2021 r.

 

L’Arpeggiata – Christina Pluhar

Valer Sabadus – contre-ténor

Doron David Sherwin – cornet à bouquin

Lathika Vithanage – violon baroque

Josep Maria Marti Duran – théorbe & guitare baroque

Rodney Prada – viole de gambe

Sergey Saprychev – percussions

Dani Espasa – clavecin & orgue

 

Miracolo d’amore

Da Venezia a Napoli

 

Francesco Cavalli

Sinfonia

Instrumental

 

Pietro Andrea Ziani (arr. Christina Pluhar)

Dormite, o pupille (from « Il Nerone »)

Valer Sabadus

 

Luigi Rossi

Dopo lungo penare

Valer Sabadus

 

Giovanni Legrenzi (arr. Christina Pluhar)

Con cent’occhi (from : « Totila » )

Valer Sabadus

 

Andrea Falconiero

Brando Lo Spiritillo

Instrumental

 

Giovanni Legrenzi (arr. Christina Pluhar)

Lumi, potete piangere (from : «La Divisione del mondo »)

Valer Sabadus

 

Claudio Monteverdi

Venite, siscientes

Valer Sabadus

 

Lorenzo Allegri

Canario

Instrumental

 

Francesco Cavalli (arr. Christina Pluhar)

Ninfa bella (from: “La Calisto”)

Valer Sabadus

 

Antonio Cesti

Disserratevi, abissi (from : « L’Argia »)

Valer Sabadus

 

Francesco Cavalli (arr. Christina Pluhar)

Che citta (from: “Ormindo »)

Valer Sabadus

 

Girolamo Kapsberger

Canario

Instrumental

 

Luigi Rossi (arr. Christina Pluhar)

Gelosia

Valer Sabadus

 

Tarquinio Merula

Chiaccona

Instrumental

 

Giovanni Felice Sances (arr. Christina Pluhar)

Presso l’onde tranquillo

Valer Sabadus

 

 

10 października

Teatr Słowackiego

 

Samuel Mariño – sopran męski

Capella Cracoviensis & Jan Tomasz Adamus

 

  1. A Mozart

Exsultate Jubilate 

29 Symfonia D-dur

Ah, lo previdi

Voi avete un cor fedele

 

Continue Reading
You may also like...
Avatar photo

Krakowskie Fakty, Wiadomości, Wydarzenia, Ogłoszenia Drobne. Wolne Media Niezależny serwis internetowy poświęcony miastu Kraków. okrakow.pl to serwis tworzony wspólnie z Krakowską społecznością!

Krakowski Kalendarz Wydarzeń

kwiecień 2024
Nie odnaleziono wydarzeń!
Więcej
To Top