Connect with us
Empty Nets - Mastercard OFF CAMERA 2024

Miasto Kraków Wiadomości Wydarzenia

Konkurs Główny „Wytyczanie Drogi” Mastercard OFF CAMERA 2024 – znamy pierwsze filmy

Znamy pierwsze pięć z dziesięciu filmów pokazywanych w Konkursie Głównym „Wytyczanie Drogi” Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA 2024. O Krakowską Nagrodę Filmową Andrzeja Wajdy i 25 000 dolarów będą ubiegać się niemiecko-irańska produkcja „Empty nets”, ukraińsko-holenderski film „Forever-forever”, brazylijsko-francusko-urugwajski obraz „Power Alley”, czeski „She come at night” oraz „The Hypnosis” – koprodukcja ze Szwecji, Francji i Norwegii. Kolejne nominowane filmy zostaną ogłoszone już na początku kwietnia, zaś jeszcze w marcu widzowie poznają filmy pokazywane w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych.

 

Międzynarodowy konkurs o Krakowską Nagrodę Filmową Andrzeja Wajdy to jeden z dwóch głównych konkursów Festiwalu Mastercard OFF CAMERA. Jak co roku publiczność jako pierwsza w Polsce zobaczy debiuty i drugie filmy twórców, o których obecnie dyskutuje się na świecie; filmy, które wywołały zachwyt widzów na największych imprezach filmowych, z festiwalami w Toronto, Locarno, Rotterdamie czy Sundance na czele. Wysokość Nagrody to aż 25 000 dolarów. Laureatką zeszłorocznej, 16. edycji Mastercard OFF CAMERA została reżyserka Tonia Noyabrova i jej obraz – „Do You Love Me?”.

 

Kto w tym roku będzie ubiegał się o nagrodę? Organizatorzy zaprezentowali pierwsze pięć z dziesięciu filmów.

 

Empty Nets


Amir i Narges, młoda, kochająca się para z Iranu, napotykają na przeszkody związane z klasowymi podziałami społeczeństwa. Amir, pochodzący z uboższej rodziny, pracujący najpierw jako kelner, a później w przetwórstwie ryb, boryka się z problemami finansowymi, by zdobyć akceptację ojca Narges. W międzyczasie, Narges próbuje odwlec narzucone jej aranżowane małżeństwo.

 

Fabularny debiut Behrooza Karamizade to realistyczny dramat, w którym miłosna historia przeplata się z wątkami kryminalnymi i sensacyjnymi. Reżyser ukazuje parę swoich głównych bohaterów zmuszonych stawić czoła tradycji, hierarchii i społecznym podziałom oraz skorumpowanej rzeczywistości, w której uczucia nie są bynajmniej najlepszą walutą.

 

Reżyseria: Behrooz Karamizade

Scenariusz: Behrooz Karamizade

Zdjęcia: Ashkan Ashkani

Muzyka: John Gürtler, Jan Misere

Obsada: Hamid Reza Abbasi, Sadaf Asgari, Keyvan Mohamadi, Pantea Panahiha

Kraj: Niemcy/Iran

Rok produkcji: 2023

Czas: 101 min/kolor

Nagrody: MFF w Adelajdzie – Najlepszy film; MFF w Pingyao – Wyróżnienie; FF w Monachium – Nagroda młodego niemieckiego kina

 

Forever-Forever

 

W latach 90. w Kijowie, Tonia, nieśmiała uczennica, zmienia szkołę i stara się odnaleźć w nowym otoczeniu. Szybko zaprzyjaźnia się z grupą nastolatków i przyciąga uwagę Zhurika, dowcipnego chłopaka, oraz Sani, mrocznego dealera. Bohaterka wchodzi w skomplikowany trójkąt miłosny, w którym tajemnica z jej przeszłości przeplata się z genderowymi uprzedzeniami w brutalnej post-komunistycznej rzeczywistości.

 

Reżyserka – Anna Buryachkova sprawnie wykorzystuje konwencje kina inicjacyjnego, osadzając je w konkretnym historycznym kontekście. A jej film to rodzaj ody do postsowieckich nastolatków, zmagających się nie tylko z właściwymi dla ich wieku rozterkami i gwałtownymi emocjami, ale z trudnymi realiami systemowej transformacji.

 

Reżyseria: Anna Buryachkova

Scenariusz: Anna Buryachkova

Zdjęcia: Lena Chekhovska

Muzyka: Lika Bugaeva

Obsada: Alina Cheban, Zachary Shardin, Arthur Aliev, Yelyzaveta Tsilyk, Daria Zhykharska

Kraj: Ukraina/Holandia

Rok produkcji: 2023

Czas: 107 min/kolor

Nagrody: FF w Cottbus – Najlepszy film

 

Power Alley

 

Przed kluczowym meczem siatkówki, który może zapewnić jej drużynie udział w mistrzostwach kraju, 17-letnia Sofia dowiaduje się, że jest w ciąży. W kraju, gdzie aborcja jest zakazana, dziewczyna decyduje się na jej przerwanie, mimo przeszkód, w tym ataku fundamentalistów. Sofia łatwo się nie poddaje, dzięki wsparciu drużyny i przyjaciółek.

 

Fabularny debiut Lillah Halla miał swoją premierę w ramach ubiegłorocznej prestiżowej canneńskiej sekcji Semaine de la Critique. Reżyserka wykorzystuje konwencje kina inicjacyjnego i dramatu aborcyjnego, żeby z pasją i zaangażowaniem pokazać niesprawiedliwości społeczne i genderowe, jakich na każdym kroku doświadcza jej bohaterka. Równocześnie jej film portretuje niezłomność i moc dziewczyńskiej solidarności.

 

Reżyseria: Lillah Halla

Scenariusz: Lillah Halla

Zdjęcia: Wilssa Esser

Muzyka: Maria Beraldo, Badsista

Obsada: Ayomi Domenica Dias, Loro Bardot, Grace Passô, Gláucia Vandeveld, Rômulo Braga

Kraj: Brazylia/Francja/Urugwaj

Rok produkcji: 2023

Czas: 92 min/kolor

Nagrody: MFF w Cannes – Nagroda FIPRESCI; MFF w Rio de Janeiro – Najlepsza reżyseria, Najlepszy montaż; MFF w Palm Springs – Najlepszy latynoamerykański film

 

She Came at Night

 

Jirka i Aneta, żyjące dotąd spokojnie i bez pośpiechu, nagle muszą zmierzyć się z chaosem, jaki wprowadza do ich życia nieoczekiwana wizyta despotycznej matki Jirki, Valerie. Jej obecność testuje granice ich związku, a co miało być krótką wizytą, zamienia się w długotrwały pobyt, gdyż Valerie nie planuje wyjeżdżać.

 

Reżyserski duet – Jan Vejnar i Tomáš Pavlíček prezentuje pełną czarnego humoru opowieść o toksyczności rodzica. Zderzając konwencje realistycznego dramatu, komedii sytuacyjnej i chwyty wzięte wprost z kina grozy, uświadamiają widzom, że czasem najgorsze koszmary i potwory czają się tuż obok i przybierają oswojoną i niewinną formę.

 

Reżyseria: Jan Vejnar, Tomáš Pavliček

Scenariusz: Jan Vejnar, Tomáš Pavliček

Zdjęcia: Šimon Dvořáček

Muzyka: Aid Kid

Obsada: Simona Peková, Annette Nesvadbová, Jiří Rendl

Kraj: Czechy

Rok produkcji: 2023

Czas: 85 min/kolor

 

The Hypnosis


Vera i Andre, zarówno para w życiu, jak i wspólnicy w pracy – pracują nad aplikacją mającą polepszyć zdrowie reprodukcyjne kobiet w rozwijających się krajach, inspirując się prywatnymi doświadczeniami Very. Przed ważną prezentacją projektu, stresowana Vera korzysta z hipnozy, by rzucić palenie, co prowadzi do utraty przez nią społecznych ograniczeń i rozpętuje serię komicznych i problematycznych sytuacji.

 

W swoim debiucie fabularnym Ernst de Geer proponuje widzom przenikliwą, pełną celnych i ciętych dialogów satyrę na rzeczywistość rządzoną przez media społecznościowe, technologiczne nowinki i wygórowane ambicje. Równocześnie obnaża paradoks i ironię współczesnego świata, który pozornie ceni indywidualizm, ale wyklucza i karze za wszelkie próby przełamania utartych zachowań i konwenansów.

 

 

Reżyseria: Ernst De Geer

Scenariusz: Ernst De Geer, Mads Stegger

Zdjęcia: Jonathan Bjerstedt

Muzyka: Peder Kjellsby

Obsada: Herbert Nordrum, Asta Kamma August, Andrea Edwards, David Fukamachi Regnfors, Moa Niklasson

Kraj: Szwecja/Norwegia/Francja

Rok produkcji: 2023

Czas: 98 min/kolor

Nagrody: MFF w Karlowych Warach – Najlepszy aktor (Herbert Nordrum), Nagroda FIPRESCI, Nagroda Europa Cinemas Label; MFF w Hajfie – Wyróżnienie; FF w Rzymie – Wyróżnienie

 

Szczegółowe informacje na temat filmów oraz konkursów na offcamera.pl

Continue Reading
You may also like...
Avatar photo

Krakowskie Fakty, Wiadomości, Wydarzenia, Ogłoszenia Drobne. Wolne Media Niezależny serwis internetowy poświęcony miastu Kraków. okrakow.pl to serwis tworzony wspólnie z Krakowską społecznością!

Krakowski Kalendarz Wydarzeń

Nie odnaleziono wydarzeń!
Więcej
To Top