Vanità, czyli przejmujące ujęcia Chrystusowej Męki na Festiwalu Misteria Paschalia, Kraków 2019

by admin
0 comment

Muzyczny teatr, emblematyczni kompozytorzy, spora doza tajemnicy – gdyby spróbować zamknąć trzy kolejne koncerty Festiwalu Misteria Paschalia w krótkich résumés (a może lepiej: riassunti) takie byłyby najtrafniejsze. Ale w żadnym wypadku nie znaczy to, że wyczerpujące – wręcz przeciwnie, to tylko przedsmak tego, co czeka nas w Wielką Środę, Wielki Czwartek i Wielki Piątek.

W Wielką Środę 17 kwietnia z polsko-włoskim repertuarem wystąpi Capella Cracoviensis.  Jan Tomasz Adamus, jej szef artystyczny, od początku pracy z zespołem kładzie nacisk na rodzime dziedzictwo muzyczne, a to w wiekach XVI i XVII ściśle splatało się z dziedzictwem włoskim. Obecność artystów z Italii na dworze królewskim i ich przemożny wpływ na tutejszych kompozytorów pokaże koncert In monte Oliveti, którego tytuł bezpośrednio nawiązuje do utworu Mikołaja Zieleńskiego.  Pater si fieri potest transeat a me calix iste – wahał się w Ogrójcu Chrystus. Fiat voluntas tua, powiedział koniec końców Ojcu. I między ludzką naturą a Boską misją zawieszony będzie koncert krakowskiego zespołu wypełniony muzyką Zieleńskiego, Bartłomieja Pękiela i Asprilia Pacellego, dyrygenta kapeli królewskiej. A nadto przedstawiony w formie muzycznego teatru, wykorzystujący wspaniałą akustykę kościoła św. Katarzyny i zachwycający wynalazek La Serenissimy – polichóralne efekty.

Tymczasem Wielki Czwartek zapowiada się prawdziwie wielki – a to za sprawą trzech najwybitniejszych XVIII-wiecznych przedstawicieli trzech włoskich szkół: weneckiej, bolońskiej i neapolitańskiej. W Sali Teatralnej Centrum Kongresowego ICE Kraków usłyszymy bowiem kolejno żarliwe wyznanie wiary, czyli Credo Antonia Vivaldiego, ascetyczną, pełną boleści i uciekającą od wirtuozerii sekwencję Stabat Mater Antonia Marii Bononciniego, wreszcie 8-głosowe Miserere Leonarda Lea, pochodzące z 1739 roku jedno z najlepszych włoskich opracowań Psalmu 51 – a przecież już wiek wcześniej Gregorio Allegri zawiesił poprzeczkę niewiarygodnie wysoko! Trzy wybitne dzieła, trzech emblematycznych kompozytorów, czworo świetnych solistów i dwa zespoły – pod pewną ręką Rinalda Alessandriniego połączą siły krakowski chór kameralny Cracow Singers i uznani interpretatorzy muzyki włoskiego Sei– i Settecenta: Concerto Italiano.

Tristes erant Apostoli, incipitem z hymnu ambrozjańskiego zatytułowany jest wielkopiątkowy koncert w Centrum Kongresowym ICE Kraków. W bólu pogrążeni byli apostołowie na wieść o okrutnym męczeństwie i śmierci ich Nauczyciela, ale nie tylko wokół cierpienia, ale i nadziei na Zmartwychwstanie, zbudowany został program wieczoru. Wieczoru, który poświęcony zostanie niemal nieznanej współczesności twórczości Domenica Antonia Noli. Po tym tajemniczym kompozytorze rodem z Neapolu informacji pozostało wprawdzie niewiele, ale rekompensują ten brak liczne i wysokiej próby manuskrypty z jego twórczością, których część zaprezentowana zostanie w Krakowie po raz pierwszy od bez mała czterystu lat. Premierowe wykonania dzieł Noli zaprezentują rezydenci tegorocznego Festiwalu Misteria Paschalia, czyli Cappella Neapolitana i Antonio Florio oraz pięcioro świetnych solistów, wśród których znajdzie się krakowska sopranistka Anna Zawisza.

Festiwal Misteria Paschalia od 15 do 22 kwietnia w Krakowie.

Related Posts

Ta strona korzysta z ciasteczek (plików cookie) aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz instalować tych plików, przejdź do ustawień swojej przeglądarki. Akceptuję Czytaj więcej