Postaw kawę
19 grudnia 2025

Sieć tras rowerowych VeloMałopolska wzorem dla reszty kraju

Sieć tras rowerowych VeloMałopolska wzorem dla reszty kraju

19 grudnia 2025

Dla podróżujących to czas odpoczynku, szansa zanurzenia się w lokalną przyrodę i kulturę. To aktywność fizyczna, wyciszenie i odkrywanie nowych miejsc w własnym tempie. Dla lokalnych społeczności to poprawa ich dostępności, możliwości uruchamiania nowych, zyskownych biznesów i dobra infrastruktura rekreacyjna. Turystyka rowerowa odpowiada na wyzwania XXI wieku, a Polska zyskała właśnie plan, jak ją rozwijać.

Niedawno opublikowano wstępną wersję „Podstrategii Turystyki Rowerowej”. Przygotował ją na zlecenie Ministerstwa Sportu i Turystyki zespół Polskiej Federacji Rowerowej. Celem jest dynamiczny rozwój turystyki rowerowej — dostępnej dla każdego i tworzącej miejsca pracy poza dużymi ośrodkami.

Żeby do 2035 r. Polska stała się jednym z liderów turystyki rowerowej w Europie, potrzebna jest budowa co najmniej 10 tys. km wysokiej jakości tras, tworzących spójną sieć. Jak to zrobić? Strategia opiera się na trzech filarach: Zbuduj, Zarządzaj, Zarabiaj. Kluczowym warunkiem rozwoju turystyki rowerowej w Polsce jest powstanie sieci długodystansowych tras rowerowych. Dzięki wysokim standardom jakości, sieć będzie dostępna dla każdego – promując turystykę rowerową jako ofertę dla całych rodzin. Spójność i ciągłość tras umożliwią planowanie wielodniowych podróży, które są najbardziej zyskowne dla gospodarki.

Realizacja tej wizji wymaga budowy ponad 10 000 km tras w celu ukończenia postulowanej sieci tras krajowych i EuroVelo. By sieć powstała do 2035 r., powinniśmy wydawać na nią średnio co najmniej 1 mld zł rocznie, w większości zresztą ze środków unijnych. Potencjał zwrotu z inwestycji jest ogromny – szacuje się, że realizacja polskiej sieci tras krajowych mogłaby przynieść wpływy w wysokości około 9–11 mld zł rocznie.

Jak przyspieszyć budowę tras?

  1. Uproszczenie i przyspieszenie procedur inwestycyjnych;
  2. Utworzenie centralnego funduszu finansowania;
  3. Wzmocnienie roli regionów: wskazanie Zarządów Dróg Wojewódzkich (ZDW) jako inwestorów tras rowerowych;

– Inwestycje w trasy rowerowe zwracają się niezwykle szybko, często już w pierwszych latach od budowy – mówi Andrzej Janowski z Polskiej Federacji Rowerowej. – To szansa dla regionów, żeby przyciągnąć turystów tam, gdzie wcześnie było ich niewielu. Podstrategia przewiduje skoordynowanie współpracy partnerów publicznych i prywatnych przez Polskie Centrum Turystyki Rowerowej. Powstać miałby również rozbudowany Portal Turystyki Rowerowej i krajowy system certyfikacji Miejsc Przyjaznych Rowerzystom (MPR). To ożywi mniej popularne regiony, tworząc atrakcyjne miejsca pracy poza wielkimi aglomeracjami.

– Chcemy powtórzyć sukces Małopolski i Pomorza Zachodniego również w innych regionach – wyjaśnia Andrzej Janowski z Polskiej Federacji Rowerowej. – Mieszkańcy zakładają małe, rodzinne firmy, które nie powstałyby bez tysięcy przejeżdżających codziennie rowerzystów. Największe zyski przynoszą oczywiście turyści wielodniowi, którzy zostają na noc. Trzeba ich przyciągnąć, budując trasy znacznie dłuższe niż dzisiaj, na kilkaset kilometrów.

Jak wygląda stan turystyki rowerowej w naszym regionie?

Małopolskie wskazywane jest jako wzór do naśladowania w reszcie kraju. Województwo realizuje dużą, spójną sieć tras pod marką VeloMałopolska. Obejmuje ona 8 głównych tras przechodzących przez cały region. Sieć łączy najważniejsze miasta i tereny turystyczne. Obecnie dla turystów dostępnych jest blisko 1000 km tras, a ponad połowa z nich to dobrej jakości drogi dla rowerów odseparowane od ruchu samochodowego. Rozwój oferty turystyki rowerowej w sąsiednich województwach będzie wzmacniać Małopolskę dzięki efektowi sieci. Polska ze swoją różnorodnością krajobrazów, przyrody i kultury ma potencjał bycia liderem turystyki rowerowej w Europie.

Jak sprawdzić nową Podstrategię?

Wstępna wersja Podstrategii Turystyki Rowerowej dostępna jest na stronie Polskiej Federacji Rowerowej federacjarowerowa.pl. Ostateczna wersja ma zostać opublikowana do końca roku.

 

Źródło: Materiały prasowe

Federacja Rowerowa

wrzesień 2025

PnWtŚrCzPtSbNd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Misja i wizja

Okrakow.pl to serwis tworzony z inspiracji, jakich dostarcza nam Kraków każdego dnia. Trzymamy rękę na pulsie, by dostarczać rzetelne informacje i ciekawe pomysły na spędzanie czasu.

Nasza misja? Być przewodnikiem po życiu miasta – dla mieszkańców i turystów. Na Okrakow.pl znajdziesz najświeższe wiadomości, praktyczne wskazówki oraz wieści ze świata kultury, sportu, finansów, zdrowia i życia Kościoła.

Chcemy, aby każdy odwiedzający naszą stronę czuł się dobrze poinformowany i zawsze na bieżąco z tym, co dzieje się w Krakowie. Odkrywaj miasto z nami!
Dodaj swój artykuł!Patronat Medialny

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Polityka prywatności