Postaw kawę
15 lipca 2025

Od kuchni: studencka wystawa sztuki cyfrowej oraz grafiki reklamowej i multimediów

Od kuchni: studencka wystawa sztuki cyfrowej oraz grafiki reklamowej i multimediów

15 lipca 2025

Już 17 lipca w Wesoła Immersive – New Media Art Center w Krakowie odbędzie się wernisaż studenckiej wystawy końcoworocznej „Od kuchni”. Ekspozycja będzie obejmować projekty realizowane przez studentów grafiki reklamowej i multimediów oraz sztuki cyfrowej na Wydziale Interdyscyplinarnym w Krakowie Uniwersytetu SWPS. Serdecznie zapraszamy!

– W samym sercu historycznej krakowskiej Wesołej, w murach dawnej „starej kuchni” z 1879 roku, tworzymy Wesoła Immersive. Ten niezwykły budynek, niegdyś zaplecze szpitala św. Łazarza z kuchnią, piekarnią i pralnią, dziś zyskuje zupełnie nowy wymiar. Czerpiemy inspiracje z jego bogatej przeszłości i nadajemy mu współczesny charakter. Tworzymy nową jakość – otwieramy tę unikalną przestrzeń na sztukę, nowe media i dialog społeczności – mówią organizatorzy.

Podczas wystawy „Od kuchni” zaprezentowane zostaną rozmaite prace – od ilustracji cyfrowych, przez animacje, aż po projekty wykorzystujące technologię VR, które osoby studiujące na Uniwersytecie SWPS tworzyły przez cały rok akademicki. Ekspozycja przedstawia wybrane prace studentów i studentek wszystkich specjalności na kierunku grafika reklamowa i multimedia: projektowanie graficzne, User Experience oraz projekty multimedialne, a także kierunku sztuka cyfrowa w pracowniach 2D i 3D.

– Wystawa prezentuje proces studiowania na kierunkach Grafika reklamowa i multimedia oraz Sztuka cyfrowa. Kolejne prace, projekty, ćwiczenia i zadania semestralne pokazują właśnie rozwój osób studiujących, które na pierwszym roku, podczas intensywnej nauki i twórczych poszukiwań, oswajają narzędzia, testują pomysły, patrzą uważnie i projektują z rozmachem. Ich prace pokazujemy w czterech odsłonach: od techniki i badań, przez obraz, aż po pierwsze autorskie realizacje. To szczery, świeży głos tych, którzy właśnie zaczynają swoją drogę w projektowaniu – podkreśla zespół kuratorski.

Na wystawie zobaczymy m.in. wirtualne projekty scenograficzne do gier komputerowych, postaci, storyboardy, wizualizacje, autorskie koncepcje projektowe i artystyczne, grafiki oraz kompozycje osadzone w przestrzeniach dwu- i trójwymiarowych. Będzie można obejrzeć także prace związane z badaniami w projektowaniu UX, projektowaniem interfejsów użytkownika oraz prowadzeniem procesu projektowego.

– W części poświęconej narzędziom można zobaczyć, jak studenci uczą się podstaw warsztatu: od grafiki wektorowej i rastrowej, pierwszych animacji ćwiczeń z postprodukcji, działań artystycznych. To tu poznają programy i możliwości obrazu cyfrowego. Jeszcze nie szukają odpowiedzi na wielkie pytania — na razie uczą się zadawać je wizualnie i sprawnie korzystać z narzędzi. Pierwsze próby – i pierwsze zachwyty. Kolejna część to Obraz, a to nie tylko forma, ale sposób myślenia. W tej części studenci ćwiczą oko i rękę: rysują, komponują, poznają zasady fotografii, tworzą scenorysy i stawiają pierwsze litery w kaligrafii. Uczą się patrzeć uważnie, wybierać to, co ważne, i opowiadać obrazem. Tu technika spotyka się z intuicją, a kreska i kadr zaczynają mówić własnym głosem. To ćwiczenia ciszy, rytmu i skupienia. W trzeciej części pokazujemy badania – istotny element procesu twórczego i projektowego. Zanim pojawi się pomysł, warto zadać pytanie. W tej części studenci uczą się badać: obserwują, analizują, rozmawiają. Poznają narzędzia, które pomagają zrozumieć potrzeby użytkowników i tworzyć projekty z myślą o dostępności. To tu rodzi się uważność – na ludzi, konteksty i detale. Projektowanie staje się nie tylko tworzeniem, ale też odpowiedzialnością. Empatia to mięsień potrzebny świadomym projektantom. Na końcu pojawia się projekt. Część czwarta. Tu wszystko zaczyna się łączyć: obraz, litera, sens. Studenci poznają podstawy komunikacji wizualnej i typografii, ucząc się, jak świadomie przekazywać treści. Eksperymentują z formą, układem, językiem graficznym. To pierwsze projekty, w których ważny jest nie tylko wygląd, ale i przekaz. Krok po kroku uczą się mówić projektowo – jasno, celnie i po swojemu. To trening uważności na detal i znaczenie – mówią przedstawiciele zespołu kuratorskiego.

Osoby odwiedzające wystawę będą mogły zajrzeć do pracowni, w których na co dzień powstają kreatywne ilustracje, infografiki, elementy identyfikacji i komunikacji wizualnej, plakaty, filmy, animacje, a także materiały wykorzystywane przy tworzeniu stron internetowych, aplikacji czy kampanii promocyjnych w mediach społecznościowych.

Wernisaż odbędzie się 17 lipca o 18:00 w Wesoła Immersive – New Media Art Center ul. Kopernika 17a w Krakowie w murach dawnej „starej kuchni” z 1879 roku. Ekspozycję będzie można oglądać do 31 lipca 2025 r. w godz. 12.00–18.00.

Wydarzenie jest bezpłatne, obowiązują zapisy.

 

Źródło: Materiały prasowe

Uniwersytet SWPS

lipiec 2025

PnWtŚrCzPtSbNd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Misja i wizja

Okrakow.pl to serwis tworzony z inspiracji, jakich dostarcza nam Kraków każdego dnia. Trzymamy rękę na pulsie, by dostarczać rzetelne informacje i ciekawe pomysły na spędzanie czasu.

Nasza misja? Być przewodnikiem po życiu miasta – dla mieszkańców i turystów. Na Okrakow.pl znajdziesz najświeższe wiadomości, praktyczne wskazówki oraz wieści ze świata kultury, sportu, finansów, zdrowia i życia Kościoła.

Chcemy, aby każdy odwiedzający naszą stronę czuł się dobrze poinformowany i zawsze na bieżąco z tym, co dzieje się w Krakowie. Odkrywaj miasto z nami!
Dodaj swój artykuł!Patronat Medialny

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Polityka prywatności