Galeria Krypta u Pijarów zaprasza na wystawę „Dialog materii” Agnieszki Rożnowskiej oraz Pawła Jasiewicza. Wernisaż odbędzie się 25 listopada 2025 roku. To znakomita okazja, by z listopadowej szarości wejść w świat artystycznej refleksji na temat materii.
Agnieszka Rożnowska to artystka multimedialna, która w swojej twórczości bada relacje pomiędzy ciałem, przestrzenią i materią, posługując się szerokim spektrum mediów: od grafiki warsztatowej, przez rysunek, fotografię i wideo, po performans. Wiodącym z nich pozostaje rysunek, traktowany jako forma zapisu ruchu i pamięci – gest łączący to, co widzialne z tym, co podskórne. Jej prace wyrastają z obserwacji codzienności i przemijania i zarazem z refleksji nad tym, jak materia przechowuje ślady obecności człowieka.
Na nową wystawę w Galerii u Pijarów składają się cykle z lat 2019-2025: Levitas, Katowicka 9, Gorsety, Bez tytułu oraz Śpiący I i II. Artystka podejmuje w nich rozważania nad różnymi kontekstami materii i zamieszkiwania. Sięga ‘pod powierzchnię’ rzeczy, by ukazać je z jednej strony jako coś żywego, nawarstwionego, będącego w nieustannym ruchu, z drugiej, jako punkt wyjścia do refleksji o formie i abstrakcyjnym widzeniu. Materii nie traktuje jako zbioru trwałych form. Zaś zamieszkiwanie rozumie nie jako posiadanie miejsca, lecz jako współistnienie, ‘bycie w sieci’ zdarzeń, które nieustannie są tkane. Za antropologiem Timem Ingoldem zdaje się powtarzać „Zatem miejsca, nie tyle istnieją, co dzieją się – są raczej tematami niż przedmiotami, przystankami na drogach życia.”
Prezentowane cykle ujawniają różne konteksty tej ‘żywej materii’. Gorsety (monotypie, rysunki, formy przestrzenne w technice intaglio) oraz Katowicka 9 (wklęsłodruki, 2023-2025) dekonstruują formę, ukazując ją zarówno jako organiczny pancerz i powłokę skóry, i jednocześnie, jako zapis czysto abstrakcyjny. Sypki, srebrzysty grafit na surowym podłożu buduje mapy napięć: ochrony i ucisku, pamięci i ruchu.
Wystawę uzupełnia ingerencja artystyczna Pawła Jasiewicza zatytułowana „Sarkofagi”. To trzy rzeźbiarskie formy wykonane z opalonego drewna dębu czerwonego.
– Zamyka się w nich powietrze, energia, czas. Forma staje się gęstsza, bardziej skupiona w sobie. (…) Każdy pień niesie własną historię – decyzję o wycince, czas wzrostu, miejsce, z którego pochodzi. Dla mnie to nie surowiec, lecz ślad życia. Materia, którą można jeszcze raz obudzić. – mówi artysta.
Kiedy?
25 listopada 2025, godz. 18.00 (wernisaż)
Wystawa czynna od 25 listopada do 13 grudnia
Gdzie?
Galeria Krypta u Pijarów, Kraków, ul. Pijarska 2
Źródło: Materiały prasowe
Galeria Krypta u Pijarów






