Bez kategorii

Wystawa w XVI – wiecznych ruinach w Dworku Białoprądnickim

Pinterest LinkedIn Tumblr

W Galerii Baszta Dworku Białoprądnickiego od 18 października do 1 listopada możecie obejrzeć instalację typu site – specific. Będzie to ekspozycja pt. „Astral Data Transmission” autorstwa artystki wizualnej Aleksandry Liput.  Wydarzenie odbędzie się w ramach Cracow Art Week KRAKERS 2020: Sztuka pojęcie otwarte. Wstęp wolny – wernisaż rozpocznie się o godz. 19.00 i będzie transmitowany na profilu FB Dworku.  

Instalację będą tworzyć głównie obiekty ceramiczne, stworzone specjalnie na potrzeby Galerii Baszta. Autorka będzie osobiście eksplorować przestrzeń stając się swoistym medium, a Wy obejrzycie dzieło na żywo jej oczami.

Obiekty tworzące Astral Data Transmission staną się próbą rozważania następujących kwestii:

Jak wyglądałaby otaczająca nas rzeczywistość, gdybyśmy posiadali nieograniczony dostęp do wiedzy, mądrości i umiejętności obecnych we wszechświecie? Gdybyśmy mogli swobodnie przemieszczać się między wymiarami? Gdybyśmy zachowywali uświadomione wspomnienia z naszych poprzednich wcieleń? Jak nawiązanie kontraktu z mieszkańcami pozaziemskich cywilizacji i innych wymiarów zmieniłoby naszą percepcję? Czy zdobycie takiej wiedzy i zmienienie perspektywy pozwoliłoby nam uratować Ziemię i gatunki ją zamieszkujące? Czy poznanie odpowiedzi na te pytania, doprowadziłoby nas do głębokiego zrozumienia, zmieniającego nasze postrzeganie nas samych i naszych relacji z przyrodą?

Powodem, dla którego artystka zadaje sobie te pytania jest narastające zagubienie i utrata poczucia bezpieczeństwa, które stały nie nieodłączną częścią ludzkiej egzystencji.

Jak mówi Aleksandra Liput: „Ogromy postęp technologiczny ostatnich lat nie pomógł ludziom w odnalezieniu ukojenia i spokoju, nie wskazał właściwej drogi. Zdobycze technologii czynią codzienne wygodniejszym osłabiając jednocześnie nasze naturalne instynkty. Poprzez co raz to nowe bodźce angażują wszystkie nasze zmysły, zagłuszają nasze poczucie jedności z innymi ludźmi, zwierzętami i roślinami. Szukając metod na odzyskanie równowagi, naturalnym sposobym wydaje się być zwrot w kierunku duchowości, której źródeł możemy szukać w otaczającym nas świecie, ale również w nas samych”.

Wystawa będzie dostępna dla odwiedzających do 1 listopada 2020 w godzinach od 12:00 do 16:00. Ze względu na kubaturę baszty oraz aktualnie obowiązujące przepisy związane z covid-19, instalację można oglądać w dniu wernisażu w godz. 16.00-21.00.

Wydarzenie jest częścią projektu „Sztuka? Biorę!” realizowanego wspólnie ze Stowarzyszeniem Projekt Kraków i dofinansowanego ze środków Miasta Krakowa w ramach programu „Kultura w sieci”.

Artystka:
Aleksandra Liput (1989) – artystka wizualna, kuratorka, zajmująca się malarstwem, miękkimi rzeźbami, obiektami i instalacjami. W swojej twórczości mierzy się z problematyką lęku, dziedziczenia traum, szeroko rozumianą duchowością i magicznymi przedmiotami. Doktorantka i asystentka w Pracowni Tkaniny Eksperymentalnej na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Współtworzy duet kuratorski DZIDY. Jej prace były prezentowane m. in. w Galerii Labirynt w Lublinie, Galerii Arsenał w Poznaniu, Fundacji Galerii Foksal w Warszawie. Finalistka Coming Out – Najlepsze Dyplomy ASP w Warszawie (2017).

Organizatorzy:
Stowarzyszenie Projekt Kraków
KRAKERS
Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki
Kurator: Artur Wabik
Koordynator projektu: Dorota Halberda

GALERIA BASZTA

Galeria rozpoczęła działalność w maju 2018 r. Mieści się w podziemiach jednego z budynków Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki”, przy ulicy Papierniczej 2 w Krakowie. Kuratorem galerii jest krakowski artysta sztuk wizualnych, Artur Wabik. W latach 2018-2019 w galerii „Baszta” odbyło się 12 wydarzeń artystycznych, osadzonych w kontekście nietypowej przestrzeni architektonicznej – objętych ochroną konserwatorską ruin XVI-wiecznej baszty.

Zaproszeni artyści prezentowali w niej instalacje typu site-specific i działania performatywne. Wspólną cechą wszystkich dotychczas prezentowanych w „Baszcie” wystaw był ich kontemplacyjny charakter. Wynikał on ze specyfiki tego miejsca. Pod ziemią, w sztucznym świetle, czas płynie wolniej, a temperatura, odgłosy i zapachy różnią się znacząco od tych na zewnątrz. Kameralna, niemal intymna przestrzeń, w której rozpycha się wapienna cembrowina dawnej baszty, skłania do refleksji i spojrzenia w głąb siebie.