Od 14 sierpnia na tarasie widokowym lotniska Kraków Airport można oglądać wystawę Spot the Dot. Stworzony przez polską fotoreporterkę Annę Bedyńską cykl zdjęć z Japonii zachęca do szukania kropek wokół siebie i na własnej skórze (czyli poznawania znamion). Organizatorem wystawy jest Fundacja Rak’n’Roll. Wygraj Życie!, partnerem marka La Roche-Posay, projekt patronatem merytorycznym objęła Akademia Czerniaka.
Inspiracja
Fotografkę Annę Bedyńską los rzucił do Tokio. Poznawanie miasta zaczęła od Muzeum Yayoi Kusamy. Po pierwszej wystawie zostały jej powidoki – kropki, którymi Kusama obsesyjnie pokrywała kolejne metry płótna, Bedyńska wykorzystała jako motyw przewodni zdjęć dokumentujących życie tokijczyków. Po powrocie do Polski zaprezentowała fotografie przedstawicielom Rak’n’Rolla z propozycją skorzystania ich szerokiej metaforyki w działaniach profilaktycznych. Kropki z obrazów zaczęły zachęcać do szukania tych pozostałych – w przestrzeni miejskiej, na przedmiotach użytkowych oraz na skórze. Znajomość kropek – znamion – to część profilaktyki czerniaka.
Wystawa Spot the Dot
Początkowo zdjęcia Bedyńskiej można było oglądać w Galerii Plenerowej Muzeum Łazienki Królewskie (czerwiec 2024). Od połowy sierpnia fotografie można zobaczyć także na krakowskim lotnisku. We wrześniu rozszerzony fotoreportaż pojawi się w książce Spotted Realities wydanej przez międzynarodową organizację Spot the Dot. Premiera albumu połączona będzie ze spotkaniem autorskim z Bedyńską i rozmową na temat nowego podejścia do prowadzenia działań profilaktycznych.
Wierzę, że fotografia ma ogromną moc. Przekazuje emocje, idee i piękno, ale przede wszystkim potrafi poruszyć i łączyć ludzi. Jeśli przy okazji spotkania ze Spot the Dot ktoś dowie się, że powinien mapować ciało tak, jak mapujemy przestrzeń wokół nas, i dzięki temu zrobi pierwszy krok w stronę profilaktyki czerniaka, będzie to oznaczało, że fotografia zyskała jeszcze jedną ważną funkcję – angażowania ludzi do dbania o swoje zdrowie – komentuje Anna Bedyńska.
Wystawa Spot the Dot na lotnisku w Krakowie
Wystawa Spot the Dot zawisła w ogólnodostępnej części lotniska – na tarasie widokowym, chętnie odwiedzanym przez podróżujących oraz ich bliskich. To doskonałe miejsce do zatrzymania się i obserwowania – nie tylko startujących i odlatujących samolotów, ale także zdjęć, w których ukryte są kropki. Tylko w lipcu z usług Kraków Airport skorzystało 1 071 508 pasażerów i liczba ta stale wzrasta!
W Rak’n’Rollu chcemy, żeby profilaktyka była opowieścią o cieszeniu się codziennością i dokonywaniu wyborów służących zdrowiu. Zależy nam, by stawała się częścią lifestyle`u, rozmów ze znajomymi, zabawy. Cieszymy się, że wystawa zachęcająca do przyglądania się znamionom (uzupełniona informacjami o tym, jak to robić) pojawiła się na lotnisku – w miejscu, które bardziej kojarzy się z wakacjami i podróżowaniem niż ze szpitalami i chorobą. To kolejne działanie, które pomaga nam wyciągać profilaktykę z medycznych skojarzeń – dodaje Emilia Klimasara prowadząca projekt z ramienia Fundacji.
Krakowskie lotnisko w sezonie Lato 2024 oferuje ponad 150 połączeń do różnych zakątków świata. Największą popularnością wśród pasażerów cieszą się miasta z urokliwymi plażami i gorącym słońcem! Planując wyprawę #PROSTOzKRAKOWA do tych słonecznych destynacji, pamiętajmy, by dbać o swoje zdrowie, aby wspomnienia z podróży mogły towarzyszyć nam przez długie lata – komentuje Natalia Vince rzeczniczka prasowa Kraków Airport.
Zaangażowanie La Roche-Posay
Partnerem wystawy Spot the Dot została marka La Roche-Posay, która swoje zaangażowanie w projekt wraziła dodatkowo w dniu otwarcia wystawy, przekazując podróżującym kremy z filtrem w wygodnym, podręcznym rozmiarze oraz materiały edukacyjne na temat pielęgnacji skóry i profilaktyki czerniaka. Odwiedzający lotnisko chętnie korzystali z tej okazji, zabierając ze sobą nie tylko krem, ale również inspirację do tego, aby z większą uwagą dbać o swoje ciało.
Jako marka La Roche-Posay cieszymy się, że wystawa Spot the Dot zawitała na krakowskie lotnisko i w tym pełnym inspiracji miejscu możemy przypomnieć podróżnym o tym, jak ważne jest dbanie o zdrowie skóry – nie tylko w trakcie wakacji. Bezpieczeństwo na słońcu i profilaktyka czerniaka to dla nas priorytet, dlatego chętnie dzielimy się z podróżnymi zarówno naszymi produktami, jak i wiedzą na temat ochrony przeciwsłonecznej. Jestem przekonana, że zdjęcia Anny Bedyńskiej, idealnie wpisujące się w przestrzeń lotniska, zachęcą do tego, by podążając za artystycznym poszukiwaniem „kropek” w przestrzeni miasta, przyjrzeć się i zaopiekować tymi na własnej skórze – mówi Katarzyna Chaber-Osińska, Business Brand Director La Roche Posay.
Nazwa Spot the Dot to nie tylko tytuł wystawy, ale również nazwa międzynarodowej organizacji non-profit współpracującej z Anną Bedyńską w zakresie zwiększania świadomości profilaktyki czerniaka: www.spotthedot.org/spottedrealities.