W OGRÓJCACH – Festiwal Misteria Paschalia

W OGRÓJCACH – Festiwal Misteria Paschalia
Fot. Wandzel Wojciech Photography
Fot. Wandzel Wojciech Photography

Ojcze, jeśli chcesz, zabierz ode mnie ten kielich! Jednak nie moja wola, lecz Twoja niech się stanie! Niektórzy – na przykład bł. Agnieszka Galand de Langeac, XVII-wieczna mistyczka francuska – twierdzą, że to właśnie na Górze Oliwnej Chrystus cierpiał najbardziej. Najbardziej, bo duchowo: wątpiąc. Najbardziej, bo ludzko. Każdy z nas ma przecież swe Ogrójce.

Wielkośrodowe koncerty pomagały nam je okiełznać. Pierwszy, w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej – ukazujący polsko-włoskie związki muzyczne na dworach Krakowa i Warszawy (zwłaszcza królewskim Zygmunta III Wazy) przełomu renesansu i baroku – zawdzięcza swój tytuł In monte Oliveti jednemu z arcydzieł rodzimej polifonii XVII wieku, motetowi Mikołaja Zieleńskiego. To nie jedyny zaprezentowany tego wieczoru utwór ze słynnych zbiorów Offertoria totius anni i Communiones totius anni: usłyszeliśmy też m.in. wypełnione świetlistą nadzieją zmartwychwstania Angelus Domini descendit de caelo czy podniosły Magnificat. Wieczoru dopełniły wokalno-instrumentalne dzieła Asprilia Pacellego, Bartłomieja Pękiela i Claudia Monteverdiego oraz toccaty na organy Tarquinia Meruli. Wysłuchaliśmy ich w doskonałym, pełnym emocji wykonaniu zespołu i chóru Capelli Cracoviensis pod wodzą Jana Tomasza Adamusa oraz belgijskiego kwintetu dętego Oltremontano. Nazwa tego drugiego przywołuje franko-flamandzkich kompozytorów renesansu, których włoscy naśladowcy nazywali ludźmi „zza gór”. W skład zespołu wchodzą trzy historyczne puzony oraz wymagające nietypowych umiejętności technicznych cynki (brawo Anna Schall i Doran Sherwick!). Dominujący tego wieczoru wenecki styl polichóralny wybrzmiał w przestrzennych wnętrzach augustiańskiej świątyni w pełnej krasie.

Również „zza gór” przybył na dwór Gonzagów w Mantui wybitny flamandzki kompozytor XVI wieku Giaches de Wert – maestro di cappella

tamtejszego pałacowego kościoła św. Barbary. To tam po raz pierwszy zabrzmiała jego 5-głosowa La Passione secondo San Marco, która stała się

Fot. Wandzel Wojciech Photography
Fot. Wandzel Wojciech Photography

podstawą rekonstrukcji oratorium Męki Pańskiej – uzupełnionej podczas wieczornego koncertu w kościele Świętego Krzyża o dodatkowe motety Flamandczyka oraz Luki Marenzia, a także utwory instrumentalne innych kompozytorów związanych z mantuańską świątynią. Rekonstrukcji tej dokonał – z niekwestionowanym sukcesem – prof. Ottavio Beretto, a po mistrzowsku wykonały dwa zespoły wywodzące się ze Scholi Cantorum Basiliensis: wokalny Voces Suaves i instrumentalny Concerto Scirocco. Specyficzna, ciemna barwa wspomnianych już puzonu barokowego i cynku, dopełniona m.in. dulcjanem i violone, piękne głosy oktetu solistów, polifoniczna rzeka motetów i tekst najstarszej z Ewangelii – wszystko to złożyło się na przeżycie artystyczne najwyższej miary.

Podobny potencjał niesie koncert dzisiejszy, podczas którego wybrzmią wokalno-instrumentalne dzieła włoskiego późnego baroku (A. Vivaldi, L. Leo, A.M. Bononcini) w wykonaniu kwartetu włoskich solistów, zespołu Concerto Italiano, Chóru Polskiego Radia oraz Maestro Rinalda Alessandriniego. Zapraszamy do Centrum Kongresowego ICE Kraków na godz. 20.00!

Monika Partyk

admin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *