Connect with us
konstrukcja oporowa kuznicy kollatajowskiej banacha 2 fot. zim - Tramwaj na Górkę Narodową – postępy prac rok od rozpoczęcia budowy

Miasto Kraków Wiadomości Wydarzenia

Tramwaj na Górkę Narodową – postępy prac rok od rozpoczęcia budowy

W lipcu ubiegłego roku rozpoczęła się budowa szybkiego tramwaju mającego połączyć pętlę Krowodrza Górka z Górką Narodową. To inwestycja wyczekiwana od lat przez mieszkańców północy Krakowa, która znacznie ułatwi komunikację w tej części miasta. Razem z trwającą równolegle przebudową al. 29 Listopada i pracami przy północnej obwodnicy ma sprawić, że Prądnik Biały stanie się jedną z najlepiej skomunikowanych dzielnic w całym Krakowie.

Tuż po rozpoczęciu inwestycji, w sierpniu ubiegłego roku, pojawiły się zażalenia i odwołania w tej sprawie. Nie wpłynęły one jednak na jej przebieg. Pod koniec marca tego roku media informowały natomiast, że Miasto nadal nie wie, w jaki sposób będzie zakończona linia w rejonie Górki Narodowej, ponieważ na terenie, na którym planowana jest pętla tramwajowa, są grunty skażone metalami ciężkimi. Choć, jak się okazuje, to niejedyne problemy, jakie pojawiły się przez rok od rozpoczęcia robót, odpowiedzialny za budowę tramwaju Zarząd Inwestycji Miejskich utrzymuje, że plany ukończenia budowy linii do końca nadchodzącego roku są nadal aktualne.

Miasto wiedziało o skażonych gruntach

Jak mówi Jan Machowski, Gmina Kraków, już na etapie przygotowań, miała świadomość tego, że grunty na terenie planowanej pętli są skażone. Przed przystąpieniem do robót budowlanych cały obszar inwestycji został dokładnie przebadany. Mamy więc wiedzę, na jakim jest terenie i jaki charakter ma to skażenie – zapewnia Jan Machowski.

Dlaczego zatem, skoro wiedziano o skażeniu gruntu, nic z nim wcześniej nie zrobiono? Aby móc przystąpić do prac w tym zakresie, wydana przez Małopolski Urząd Wojewódzki decyzja ZRID dla całego zadania musi stać się ostateczna, na co obecnie czekamy. Równolegle jednak prowadzimy niezbędne analizy i konsultacje dotyczące wykonania koniecznych działań związanych z remediacją gruntu – w celu ustalenia zakresu i czasu trwania dalszych prac – deklaruje rzecznik ZIM.

Przeszkody nie wpłyną na termin ukończenia

Kilka dni temu na fanpage’u radnego Jakuba Koska odbyło się wirtualne spotkanie z udziałem m.in. wykonawcy projektu, który mówił, że problemy związane z gruntami pojawiły się również w rejonie przepustu nad potokiem Bibiczanka. Zmusiły one wykonawcę do zmiany wykorzystywanej technologii, co z kolei wpłynęło na wydłużenie czasu realizacji tego etapu. Jak jednak przekonuje rzecznik ZIM, ta komplikacja również nie przełoży się na zmianę ostatecznego terminu zakończenia zadania.

Wszystkie inne prace przewidziane w ramach inwestycji KST do Górki Narodowej przebiegają zgodnie z harmonogramem, pomimo niesprzyjających warunków pogodowych w kwietniu i maju, które spowodowały pewne trudności w realizacji niektórych robót budowlanych – mówi rzecznik ZIM.

Na jakim etapie są prace?

Niebawem minie rok od rozpoczęcia inwestycji. Przez pierwsze dwanaście miesięcy wymieniono i zmodernizowano całą infrastrukturę podziemną. Jak mówi Jan Machowski, były to prace niezbędne, bez których nie dałoby się ruszyć z zasadniczymi działaniami, takimi jak: budowa samego torowiska, nowych ulic i ścieżek dla rowerów. Bardzo mocno zaawansowana jest też przebudowa sieci elektroenergetycznej – dodaje rzecznik ZIM. Z pejzażu Prądnika zniknęły już słupy wysokiego napięcia, a kable poprowadzone są pod ziemią. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku sieci ciepłowniczej, której przebudowa jest najbardziej zaawansowana w rejonie ulic Opolskiej i Nad Sudołem.

Po roku widać też postępy przy budowie obiektów inżynierskich. Niemal gotowy jest nowy most nad rzeką Białuchą, a w połowie przepust nad potokiem Bibiczanka. Widać też już sporo elementów konstrukcyjnych kładki dla pieszych nad drogą i torami przy ul. Szopkarzy. W połowie ukończona jest budowa konstrukcji oporowych na odcinku północnym.

Dodatkowo, wykonawca realizuje jedną z dwóch estakad nad doliną potoku Sudoł. Trwają przygotowania do budowy ok. 100-metrowego tunelu drogowego przy ul. Opolskiej, a roboty w tym zakresie najprawdopodobniej rozpoczną się w wakacje. Spore zaawansowanie widać też na ul. Pachońskiego, gdzie trwają prace na każdym z trzech odcinków ulicy. W ramach budowy linii tramwajowej powstaje również brakujący odcinek tej ulicy pomiędzy ul. Zielińską a ul. Górnickiego.

Co czeka mieszkańców?

Mieszkańcy stopniowo poznają kolejne etapy realizacji inwestycji. Wśród najbardziej istotnych elementów zaplanowanych na ten rok, rzecznik ZIM w pierwszej kolejności wymienia budowę tuneli drogowych wzdłuż ul. Opolskiej. Pod koniec roku wykonawca planuje również zakończenie prac drogowych oraz – częściowo – torowych na całym przebiegu ul. Pachońskiego.

Mieszkańcy północy Krakowa długo musieli czekać na tę inwestycję, dlatego jej początek został przyjęty z dużym entuzjazmem, a obecnie każdy etap jest bacznie obserwowany. Wszyscy mają nadzieję na to, że pozytywne nastawienie lokalnych władz przełoży się na szybką realizację projektu i że już niebawem trasę Krowodrza Górka – Górka Narodowa będzie można pokonywać nowym tramwajem.

Continue Reading
You may also like...

Krakowski Kalendarz Wydarzeń

kwiecień 2024
Nie odnaleziono wydarzeń!
Więcej
To Top