Sierpień z muzyką dawną: startują Kromer Biecz Festival i Musica Divina

Sierpień z muzyką dawną: startują Kromer Biecz Festival i Musica Divina

Już 6 sierpnia rozpoczynają się dwa niezwykłe wydarzenia: Kromer Biecz Festival oraz krakowski Musica Divina. Wydarzenia wraz z festiwalem Misteria Paschalia tworzą lokalną sieć muzyki dawnej, a współpraca między nimi została zainaugurowana właśnie podczas tegorocznej edycji festiwalu Misteria Paschalia.

Druga edycja Musica Divina odbędzie się w dniach 6-14 sierpnia i przyniesie sześć koncertów dających znakomity obraz bogactwa sakralnego świata muzycznego. Motywem przewodnim tegorocznego festiwalu, przeplatającym się w repertuarze każdego koncertu, będzie Księga Psalmów. Artyści zaprezentują bogactwo modlitwy śpiewanej różnych epok i kultur – od średniowiecznej Ave GenerosaHildegardy z Bingen, poprzez klasyczne aranżacje Orlanda di Lasso czy kompozytorów francuskiego baroku, aż po tradycję chrześcijańskiego wschodu.

Z kolei trwający od 6 do 11 sierpnia w Bieczu festiwal muzyki dawnej, mimo swej krótkiej historii, zyskał rangę jednego z najważniejszych wydarzeń regionu Małopolski. Pomysł prezentowania muzyki dawnej w epokowych wnętrzach, w kontekście historycznym miasta, a przede wszystkim w odwołaniu do dokonań patrona festiwalu – wybitnego polskiego dyplomaty, pisarza i historyka Marcina Kromera – spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i krytyków muzycznych.

Właśnie podczas tegorocznego festiwalu Misteria Paschalia zaczęła się tworzyć lokalna sieć zrzeszająca festiwale muzyki dawnej. Poprzez inaugurację cyklu „Misteria Paschalia in tournée”, ale także dzięki takim wydarzeniom jak Kromer Biecz Festival i tarnowski Festiwal Paschalny Musica Poetica, grający na historycznych instrumentach Quartetto Nero z programem „Primavera” mógł pokazać się także poza Krakowem, kolejno 7 i 14 kwietnia.

Współpraca to potężne narzędzie rozwoju, które działa szczególnie skutecznie w kulturze. Prawa konkurencji działają tutaj całkowicie na odwrót – oddalając nas od wspólnoty przeżywania – tego, co w sztuce najpiękniejsze. Kultura jest ekosystemem – a przynajmniej tak chcemy o niej myśleć i tak ją rozwijać. A muzyka dawna, środowisko artystyczne pełne pasji i przyjaźni, szczególnie temu sprzyja – podkreśla Paweł Szczepanik, koordynator artystyczny i programowy festiwalu Misteria Paschalia.

Do lokalnej sieci zrzeszającej festiwale muzyki dawnej do niej dołączył także festiwal Musica Divina organizowany przez fundację InCanto. Przypomnijmy, że dzięki tej współpracy festiwal Misteria Paschalia powrócił do pierwotnego, liturgicznego kontekstu pasyjnych dzieł, czego efektem były dwa nabożeństwa Liturgii Godzin: Ciemnych Jutrzni w Wielki Piątek w kościele pw. Zmartwychwstania Pańskiego oraz Nieszporów Wielkanocnych w opactwie oo. Benedyktynów w Tyńcu w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego.

Na specjalne zamówienie festiwali Misteria Paschalia i Musica Divina Zespół Muzyki Dawnej JERYCHO kierowany przez Bartosza Izbickiego, przy wsparciu Fundacji inCanto podjął się przygotowania  celebracji Ciemnych Jutrzni. Antyfony i psalmy zostały wykonane według wersji chorału gregoriańskiego przywróconej przez Edycję Watykańską – są one niemal tożsame z tymi śpiewanymi, przekazanymi przez średniowieczne rękopisy diecezji krakowskiej. Dodatkowo w ramach tegorocznego festiwalu Misteria Paschalia w opactwie w Tyńcu odbyły się także prowadzone przez Sławomira Witkowskiego warsztaty przygotowujące do udziału w nieszporach.

admin