Sensorycznie i na serio 4.0 Rozwiązania znoszące bariery osób z niepełnosprawnościami!

Turkusowy motyl jest międzynarodowym symbolem osób g/Głuchych*. Żyje w ciszy, a jego skrzydła – niczym migające dłonie – cieszą świat feerią swoich barw. 18 października rusza czwarta odsłona kampanii Sensorycznie i na Serio, która w tym roku przybliża aspekty życia osób z niepełnosprawnościami, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób niesłyszących. Poznamy bariery z jakimi się zmagają i możliwości z jakich – dzięki nowym technologiom – mogą już korzystać.

Dostępność na serio

Ideą akcji Sensorycznie i na serio jest stworzenie inkluzywnej przestrzeni, w której pełnosprawni będą mogli spotkać osoby ze szczególnymi potrzebami. Tegoroczna edycja kampanii udowodni, że dzięki nowym technologiom znoszenie ograniczeń jest możliwe
w wielu dziedzinach życia. Chcemy, by idea świata bez barier nabierała praktycznego sensu i to zarówno w codziennej przestrzeni życia, ale też tej wirtualnej. Wczuwanie się
w sytuację innych jest niezwykle ubogacające i jesteśmy przekonani, że wpłynie to na postawę poszczególnych osób i całej branży technologicznej
– mówi Magdalena Dydyszko, inicjatorka kampanii.

Cykl spotkań rozpocznie branżowa konferencja na temat dostępności gier komputerowych dla graczy z niepełnosprawnościami, a następnie odbędzie się ogólnopolski hackathon. Finał akcji przewidziany jest w Galerii Krakowskiej, gdzie przekonamy się, że rozwój technologii znosi bariery: g/Głusi* czują na swym ciele dźwięki, niewidomi strzelają do celu, a niepełnosprawni ruchowo biorą udział w wyścigach.

Kampania po raz czwarty zagości w sercu Krakowa. Dwutygodniowe wydarzenia – w całości poświęcone dostępności i uświadamianiu potrzeby uniwersalnego projektowania -rozpoczną się 18 października od konferencji „Dostępny gaming”. Specjaliści będą odpowiadać na pytania:Jakie nowości czekają nas w związku z rozwojem nowych interfejsów komputerowych i AI? Jak zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na gry komputerowe dla osób z niepełnosprawnościami?”. W przestrzeni konferencji będą stanowiska z symulatorami, VR-em, haptyką, eyetrackingiem, sprzętem prezentującym bariery związane ze starością. Udział w konferencji jest całkowicie bezpłatny, obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc.

Hackathon – gaming bez barier

19 i 20 października, odbędzie się hackathon orbitujący wokół dostępności rozrywki wirtualnej i multimedialnej. Temat wydaje się lekki, jednak wymaga znajomości wielu dziedzin na pograniczu dostępności, sztuki i programowania, co z pewnością stanowić będzie pole do wzajemnej inspiracji. Spodziewamy się szerokiego wachlarza proponowanych rozwiązań, gdyż gry to medium niezwykle różnorodne. Ogranicza nas tylko wyobraźnia i realne potrzeby odbiorców. Jako organizatorzy nie stawiamy zatem wyraźnych granic. Zapraszamy zespoły, które chcą zaprezentować nową grę dla osób
z konkretnym rodzajem niepełnosprawności, zaprojektować uniwersalny interfejs, aplikację VR o zwiększonej dostępności, czy fizyczny manipulator zastępujący myszkę lub klawiaturę. Do wygrania przewidzieliśmy 12 000 zł
– zachęca Piotr Kowalski, członek zarządu fundacji Per Aspera, organizator Sensorycznie i na Serio.

Dni Dostępności w Galerii Krakowskiej

Od 24 do 26 października, w pasażu Galerii Krakowskiej, odbędzie się kluczowy event kampanii Sensorycznie i na Serio – Dni Dostępności. Na 14 stanowiskach odwiedzający doświadczą nowych bodźców i poznają nowoczesne technologie wspierające osoby
z niepełnosprawnościami. Zaprezentujemy m.in. stanowiska do odsłuchu koncertów ambisonicznych za pomocą zbroi haptycznej, która zamienia dźwięk w dotyk oraz przestrzenne nagrania binauralne, dające wyobrażenie o sposobie postrzegania świata przez osoby niewidome – mówi Piotr Kowalski. Właściwie użyta technologia może znosić bariery pomiędzy ludźmi z niepełnosprawnościami i osobami w pełni sprawnymi – dodaje Piotr Kowalski. W Galerii Krakowskiej znajdziemy kilkanaście stoisk prezentujących nowatorskie rozwiązania usprawniające życie osób z niepełnosprawnościami. Podczas wydarzenia będzie można wypróbować symulatory lotów na lotni i paralotni. Jesteśmy zaszczyceni, że możemy wspólnie wpływać na komfort życia osób
z niepełnosprawnościami. To nasz obowiązek, ale też odpowiedzialność, by przestrzeń, którą udostępniamy, była dla każdego klienta jak najbardziej przyjazna
– mówi Jarosław Szymczak, dyrektor Galerii Krakowskiej.

Poznajmy się!

Organizatorzy wydarzenia w Galerii Krakowskiej przewidzieli także serię atrakcji dla osób z ograniczeniami słuchu czy wzroku oraz dla wszystkich, którzy ciesząc się pełnym zdrowiem, chcą spróbować swoich sił w poszczególnych dyscyplinach paralimpijskich. Odwiedzający będą mogli poczuć, jak postrzegają świat osoby głuche czy niewidome. Przymierzą gogle imitujące wady wzroku, pokonają labirynt z białą laską, a dzieci nauczą się pisać swoje imię alfabetem Braile’a i stworzą dotykowe obrazki – mówi inicjatorka kampanii, Magdalena Dydyszko. Każdy będzie mógł się nauczyć jeździć na aktywnym
i elektrycznym wózku inwalidzkim, by później wypróbować nową umiejętność podczas pojedynku szermierczego i bokserskiego. Sprawdzą także swoją sprawność w wyścigach na handbikeu i precyzję w strzelectwie laserowym. Z pewnością dla wielu nowością będą zawody w tzw. strzelectwie bezwzrokowym z broni krótkiej lub długiej, które odbywają się całkowicie bez użycia zmysłu wzroku – dodaje Magdalena Dydyszko.

Więcej informacji: https://sensorycznieinaserio.org/
Zadanie publiczne współfinansowane ze środków Miasta Krakowa.

Patronat honorowy: PFRON i Urząd Marszałka Województwa Małopolskiego. 

Współorganizator – Galeria Krakowska

Sponsorzy główni i fundatorzy nagród: Tesco Technology, Bank Gospodarstwa Krajowego.

Partnerem ds. komunikacji kampanii Sensorycznie i na Serio jest agencja PR Inspiration.

_____________________________________________________________________

*(g/Głuche) – osoby Głuche pisane dużą literą „G”, są to osoby, które niezależnie od głębokości niedosłuchu czują bardzo silną więź kulturowo-społeczną ze środowiskiem innych Głuchych, posługującą się polskim językiem migowym (PJM). Osoby głuche pisane małą literą, są to najczęściej osoby po prostu niesłyszące lub dotknięte głębokim niedosłuchem, przeważnie posługują się polskim językiem migowym (PJM).

źródło: materiał prasowy

Patronat medialny

Wernisaż wystawy czasowej „Enklawy wolności. Rzeczpospolite Partyzanckie” w Muzeum AK

W czwartek 5 grudnia w Muzeum Armii Krajowej odbyło...

Charyzmat męskości jako dar tożsamości mężczyzny – refleksja ks. prof. Witolda Ostafińskiego

Charyzmat męskości i dar męskiej tożsamości to jeden z...

Kandydat na Prezydenta RP Karol Nawrocki w Krakowie: Polska potrzebuje wizjonerów i wielkich projektów

Karol Nawrocki, podczas konwencji w Krakowie, podkreślił, że Polska...

Święto Niepodległości Polski 🇵🇱

obchodzone 11 listopada, to wyjątkowy dzień w kalendarzu każdego...

Soft Skills Academy 15

Opis: Soft Skills Academy to cykl darmowych szkoleń, który...

Czytaj również

Popularne kategorie