NIE dla #ACTA2!
#ACTA powróciło i jest bardziej niebezpieczne niż kiedykolwiek. Nazywamy to ACTA2, ponieważ jego głównym celem jest cenzura internetu.
KIEDY? 23 marca 2019, 17:00
GDZIE? Start marszu: Kraków, Rynek Główny, Pomnik Adama Mickiewicza. Trasa marszu: TBA.
KTO? #StopACTA2
https://www.stopacta2.org/event/marsz-stopacta2-krakow-nie-dla-cenzury-internetu-acta-2/
W Internecie dyrektywa o prawach autorskich na jednolitym rynku cyfrowym ma wiele nazw. Oto kilka z nich: #CopyrightDirective, #SaveYourInternet, #SaveTheInternet, #Article11, #Article13, #UploadFilters, #LinkTax, #Filternet, #CensorshipMachines.
W Polsce dyrektywa ma nazwę „ACTA 2”, ponieważ ACTA w świadomości sieci jest synonimem próby legalizacji cenzury internetu. W założeniu ACTA 2 miała tylko zaktualizować przepisy chroniące prawa autorskie. Niestety legislatorzy poszli o wiele dalej i przygotowali rozwiązania prawne, które zmuszą UE do stworzenia infrastruktury AI automatycznie cenzurującej treść w Internecie, do której każdy portal i każda aplikacja będą musiały zostać podłączone, aby uniknąć ryzyka ekonomicznego z tytułu udostępnienia w poście lub komentarzu (nawet przez zwykłego użytkownika) treści chronionej.
Dzisiaj ta infrastruktura będzie wykorzystywana do radykalnej ochrony praw autorskich. Niestety ACTA 2 nie dość, że wymusza stworzenie infrastruktury cenzorskiej, wprowadza także precedens do europejskiego systemu prawnego, zezwalający na prewencyjną cenzurę treści. Jutro ta infrastruktura i precedens prawny mogą być wykorzystane do cenzury treści obyczajowych. Już w tej chwili Komisja Europejska przygotowuje rozwiązania prawne, które będą je wykorzystywały do cenzury treści dot. organizacji uznanych za radykalne. Popularnym tematem ostatnio w UE jest mowa nienawiści i tzw. fake news. Już w tej chwili pojawiają się pomysły „filtrowania”, czyli cenzorowania tego typu treści.
Jeżeli ACTA2 wejdzie w życie, będzie mogła służyć do filtrowania i blokowania każdego rodzaju treści, które znajdują się pod jej kontrolą. Od tego momentu nie będzie drogi powrotnej.