Connect with us
www - Kongres ESG Polska Moc Biznesu już dziś! – relacja z pierwszych 6 debat Kongresu

Biznes

Kongres ESG Polska Moc Biznesu już dziś! – relacja z pierwszych 6 debat Kongresu

– Sytuacja w jakiej polska i świat nie ma precedensu. Jeszcze nie otrząsnęliśmy się z pandemii Covid-19, a Rosja zafundowała kolejną kaskadę problemów – rozpoczął Mateusz Morawiecki, Prezes Rady Ministrów, inaugurując Kongres. – Nie ma dziś sektora gospodarki, którego nie dotknęły by wydarzenia ostatnich lat. Dzięki roztropnej polityce z końcem roku kończymy z rosyjskich gazem, możemy uniezależnić się od Rosji.

Kongres ESG Polska Moc Biznesu rozpoczyna się 7 listopada 2022 roku na PGE Narodowym w Warszawie. Polska Moc Biznesu to interaktywne wydarzenie skierowane do przedstawicieli kadry kierowniczej, przedsiębiorców i inwestorów z całej Polski. Uczestnicy konferencji wezmą udział w ponad 30 godzinach wystąpień, dyskusji, spotkań przy okrągłych stołach, a także będą mogli wysłuchać motywujących wystąpień (power speech).

Artur Soboń, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów nawiązał do słów Premiera. Zwrócił także uwagę, na to, jak ważna jest dyskusja i tego typu spotkania.

To jest dobre miejsce, aby rozmawiać, aby prowadzić dialog i wypracować nasze spojrzenie na niełatwą rzeczywistość. Prognozowanie jest szczególnie trudne, będziemy ostrożni. 

Trzy lata temu rzeczywistosc byla zupelnie inna. Zamykanie gospodarki, zakręcenie kurka z gazem, regularna wojna za nasza granica, gigantyczna inflacja – to zagrożenia, których wcześniej były nam nieznane – zaznaczył Soboń.

Takie kongresy, takie spotkania to dobre miejsce, żeby o tym rozmawiać. Niewątpliwie czeka nas spowolnienie gospodarcze, ale patrząc na to jak szybko osiągnęliśmy poziom wzrostu gospodarczego, jak szybko wyszliśmy z pandemii, rekordowe PKB – to pokazuje, że te mechanizmy, podstawy naszej gospodarki są silne, są stabilne, są zdrowe. 

DOBROWOLNY ZUS DLA PRZEDSIĘBIORCÓW W POLSCE?

Kongres ESG rozpoczął się od śniadania prasowego. Gości przywitał Prezes Fundacji Pozytywnych Idei, organizator wydarzenia – Artur Beck. Zwrócił uwagę na to, co nas czeka podczas dzisiejszego Kongresu. Będzie się działo!

Sławomir Mazurek, Zastępca Prezesa Zarządu natomiast nawiązał do aktualnych programów NFOŚiGW.

Duże podmioty gospodarcze wiedza jakie wyzwania je czekają związane z raportowaniem. Trzeba o tym informować średnie i małe przedsiębiorstwa. Kwestie związane z edukacją, to bardzo ważny element działań Funduszu – zauważył prezes Sławomir Mazurek.

Naszym kluczowym programem jest Czyste Powietrze – podkreślił prezes Sławomir Mazurek. Kontynuował: – To program, który jest dynamiczny, zmienia się żeby adresować potrzeby Polaków. W związku z tym programem bardzo aktywnie działa pełnomocnik premiera ds. czystego powietrze oraz efektywności energetycznej budynków

Program Czyste Powietrze będzie się zmieniał w kierunku termomodernizacji. Pamiętajmy, że przy efektywnej termomodernizacji poprzedzonej audytem energetycznym możemy zaoszczędzić do 70 proc energii. 

Prezes Sławomir Mazurek zachęcał do odwiedzenia strony internetowej NFOŚiGW gdzie można znaleźć pełną informację na wszystkich programów Funduszu. Zwrócił uwagę na “Mój prąd 4.0”.

Agnieszka Łukasiak z Fundacji Veloia Polska przedstawiła raport Naprawiacze Świata, obejrzeliśmy prezentację, która wprowadza nas w ideę Naprawiaczy Świata.

“Niezwykle ważne są też małe kroki. Naprawiacze Świata to program, który ma nieść nadzieję, każdy z nas może podejmować własne działania we własnym obszarze. Podejmowanie działań prośrodowiskowych wiąże się z nakładami finansowymi – my udowadniamy, że niekoniecznie. Każdy z nas może podejmować takie działania.” 

Adam Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców przedstawił założenia Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej „Dobrowolny ZUS dla Przedsiębiorców w Polsce”.

Sektor przeszedł ogromna próbę przez covidwy lockdwon. Teraz kolejne zagrożenie dla naszego sektora, który wytwarza ok. 50 % PKB. Trzeba bardzo mocno dbać o małych przedsiębiorców, nie stwarzać im dodatkowych obciążeń jak ryczałtowy ZUS. 

Składka jest bardzo wysoka, ciągle rosnąca. Tę składkę trzeba zapłacić czy się zarobiło, czy się nie zarobiło. Nie stać na to przedsiębiorców. Nasz system jest oderwany od standardów europejskich. 

Jeden z punktów programu to wprowadzenie dobrowolnego ZUSu wzorem z Niemiec. 

W Polsce prawo do prowadzenia własnej firmy ma tylko bogaty, tylko wtedy można realizować swoje pomysły. 

Jeżeli mamy koszt stały, comiesięczny, ok. 1500 zł będzie w przyszłym roku, bardzo mało przedsiębiorców na to stać, sporo wpada w pułapkę zadłużenia. jestesmy po lockdownach i przed spowolnieniem – zaczyna się spirala zadłużenia. 

Poseł Paweł Kukiz pokrótce przedstawił swój punkt widzenia, o czym szerzej będziemy dyskutować podczas panelu. 

Mówię o tym od samego początku, prowadziłem firmę jednoosobową – dla mnie oczywiste jest, że obywatel powinien móc korzystać z dobrowolności ZUSu. Polska jest państwem partyjnym, politycznym. Każda władza robi to samo. Przeraża mnie niska świadomość obywatelska, Polacy są przeświadczeni, że żyją w państwie demokratycznym. 

Należy robić wszystko by zmaterializować tę dyskusję. Pierwsza elementarna sprawa to zebranie podpisów pod obywatelskim projektem o dobrowolności składek ZUS. 

Musicie państwo zwracać baczną uwagę na to, kto rządzi. Trzeba zacząć od zmiany ustroju, a potem rozmawiać o podatkach.

Paweł Kukiz:

Z całych sił będę walczyć o tę ustawę, na ile pozwoli moje zdrowie, również psychiczne, po 7 latach w tym cyrku.

OSZCZĘDZANIE ENERGII W DOBIE KRYZSU

Pierwszy panel sceny środowiskowej Kongresu ESG  poświęcony został tematowi, który ze względu na sytuację geopolityczną stał się kluczowy w publicznej debacie. Moderację rozmowy poprowadził Jakub Wiech – dziennikarz, ekspert z zakresu energetyki, zastępca redaktora naczelnego Energetyka 24. Położył nacisk na Uniezależnienie energetyczne.

Anna Łukaszewska-Trzeciakowska – Podsekretarz stanu Ministerstwo Klimatu i Środowiska

To żaden wstyd oszczędzać i dlatego robimy wszystko, aby zachęcić do tych działań systemowych. Niezależnie od sytuacji geopolitycznej powinniśmy zwracać więcej uwagi na drobne gesty: nieotwieranie okien, zmniejszanie kaloryferów – dzięki temu mamy więcej w portfelu, a jednocześnie dużo bardziej efektywnie wykorzystujemy nasze zasoby. Jeśli przykręcimy kaloryfery o dwa stopnie, w skali kontynentu oszczędzimy 20 mld metrów sześciennych gazu.

Zdaniem Anny Łukaszewskiej-Trzeciakowskiej – Podsekretarza stanu Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Polacy są już coraz bardziej świadomymi użytkownikami energii: W porównaniu do innych państw UE, efektywność energetyczna jest konieczna, potrzebujemy jeszcze czasu, ale już w sklepie kupując telewizory czy świetlówki, sprawdzamy ich klasę energetyczną. Musimy jeszcze zwracać uwagę na to, ile produkujemy odpadów.  Wyszłą z sugestia bardzioje przemyślanych zakupów, np. warzyw o owoców pakowanych  luzem, czy oświetlania przestrzeni miejskich.

  • Anna Kornecka – Dyrektor Instytutu Stowarzyszenia Program Czysta Polska:

Najtańsza energia to ta zaoszczędzona i tu powinniśmy szukać rozwiązań na przetrwanie kryzysu. 

Inne społeczeństwa przeszły przez ten kryzys już w latach 70.tych. Przykładowo Dania miała bardzo trudną sytuację energetyczną i wdrożyła systemowy sposób oszczędzania w taki sposób, że przy najwyższej cenie energii dla Danii ponosiła ona najniższe koszty 

To samo przerabiamy obecnie w Polsce. Marnowwaliśmy wiele energii i obecnie niewielkim wysiłkiem jestesmy w stanie te koszty minimalizować. 

Nie tylko młode pokolenie, ale nasze pokolenie powinno zmieniać swoje nawyki, tu i teraz. Ten kryzys jest bardzo sprawiedliwy, ponieważ dotknął wszystkie społeczeństwa. Sposób na przetrwanie kryzysu oraz sposób na konkurencyjność oraz inwestycje np. w fotowoltaikę – żeby uniezależnić się od zewnętrznych źródeł energii. 

Przedstawiciel biznesu: Piotr Apollo – Prezes Zarządu TAURON Nowe Technologie Grupa TAURON 

  • Oszczędzanie energii jest ważne od najmłodszego wieku i warto w tym kierunku edukować nasze dzieci. .A jaki sposob dotyczy to dużych podmiotów? Nasza firma bierze pod uwagę trzy sektory: klient indywidualny, instytucje i biznes. Zachęcamy do audytów energetycznych, bo od tego się to wszystko zaczyna.
  • Najtańsza jest energia, którą klient może sobie sam wyprodukować, np. dzięki instalacjom fotowoltaicznym. Kolejni klienci zgłaszają się do nas, aby przeprowadzać w tym kierunku audyty, zarówno, duży, jak i mały i średni biznes.

Sławomir Mazurek – Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚIGW 

  • Jak utrzymać ciągłość dobrych nawyków? Każdy program NFOŚiGW to kupowanie dobrej przyszłości klimatycznej, która trwa dłużej niż sam program. Dlatego należy tworzyć zachęty, aby programy były atrakcyjne dla użytkowników.

Bardzo ważna jest rola audytów energetycznych, w ramach programu Czyste Powietrze będzie można sobie taki audyt sfinansować, a wręcz będzie on warunkiem do uzyskania głębokiej termomodernizacji, które gwarantuje do 70% oszczędności energii.  

Od kilku lat mamy białe certyfikaty, które również zachęcają do oszczędzania energii, dlatego odbywamy pilotaż, a od przyszłego roku będzie można wykorzystać model ESCO

Każdy kryzys to szansa w przebraniu

dr Jacek Jaśkiewicz – Ekspert Business Centre Club ds. zrównoważonego rozwoju i zmian klimatu

  • Na ile kryzys urealnił ceny energii? Doraźnie funkcjonuje perspektywa krótkoterminowa, czyli aktualna sytuacja przedsiębiorstw,. Takie spojrzenie generuje ogromne koszty związane z zanieczyszczeniem środowiska, wynoszące do 12 mld euro rocznie.
  • Patrząc długoterminowo powinniśmy się przygotować do rewolucji. Nie ma wątpliwości, że powinniśmy przechodzić na OZE. 
  • Nawet, jeśli ceny energii wrócą do poziomu niższego, ale na pewno nie do tego sprzed kryzysu, jedyny kierunek perspekty to oszczędzanie energii i odnawialnych źródeł energii.  

Tomasz Niebyski – Dyrektor ds. sektora energetycznego, telekomunikacji i produkcji Microsoft

  • Nie ma dziedziny życia, która może przeżyć bez wsparcia zaawansowanych technologii informatycznych. Moim zdaniem szczególnie wrażliwa jest na to energetyka, która jest kilka kroków wstecz w stosunku do innych branż, jeśli chodzi o cyfryzację. 
  • Nasze domy mogą działać w sposób smart – mamy np. inteligentne głowice przy kaloryferach, czujniki wody etc. Możemy zatem tę oszczędność zautomatyzować, nie musimy w nie wkładać świadomego wysiłku
  • Do 2028 roku większość gospodarstw domowych w Polsce będzie musiała być  wyposażona w inteligentne liczniki energii elektrycznej. Taki licznik powie nam nie tylko, ile energii  zużywamy ale nawet, jakie sprzęty wykorzystują jej najwięcej – to jest potencjal, ktory jest niewykorzystany, a może dać nam mnóstwo oszczędności

EPUTACJA MARKI A ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ – CZY BIZNES WCIĄŻ INWESTUJE W EKOLOGIĘ?

Druga debata na scenie środowiskowej Kongresu ESG – Polska Moc Biznesu poświęcona była zagadnieniom marki. Czy działania biznesu ukierunkowane na ekologię są green washingiem? Czy może stać za nimi długofalowe planowanie korzyści środowiskowych w celu tworzenia lepszego miejsca dla życia następnych pokoleń? Na te pytania szukali odpowiedzi zaproszeni goście.

Jako pierwszy w debacie wypowiedział się Kamil Wyszkowski – Przedstawiciel Krajowy i Prezes Rady UN Global Compact Network Poland:

Wojna w Ukrainie wręcz pomaga w dyskusji o tym,  jak zastąpić paliwa kopalne. 

Wczoraj rozpoczął się szczyt COP 27 w Szarm El Szejk. I jest to głęboko symboliczne miejsce. Egipt jest krajem, który skupia jak w soczewce globalne wyzwania klimatyczne 

Do dofinansowania żywności brakuje ponad pół  miliarda dolarów , podczas gdy od ponad 15 lat trwa tam susza.

Stopniowo wzrasta świadomość, że te problemy nie dotyczą wyłącznie Egiptu, ale zaczynają dotykać coraz mocniej kraje północy. 

81 proc. energii z paliw kopalnych musimy zamienić na OZE i  na tym polega dramat nadchodzącej rewolucji energetycznej. 

Piotr Wachowiak – Rektor Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Nie jestem aż takim optymistą. Musimy patrzeć na całość społeczeństwa. Duży biznes jest świadomy tych wyzwań, ale nasza gospodarka opiera się na małych i średnich przedsiębiorstwach. Pytanie, czy przeciętny obywatel zdaje sobie sprawę z tego, że stoimy pod ścianą. 

Nie jestem zwolennikiem straszenia, ale należy pokazywać, jak dramatyczna jest sytuacja i jakie kroki należy podjąć. Jeśli jej nie zmieńmy, do końca wieku temperatura podniesie się o 2, 7 stopni Celsjusza , co spowoduje dramatyczne zmiany społeczne i gospodarcze w skali globalnej. 

Swoimi obserwacjami podzielił się także Łukasz Niewola – Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej i Zrównoważonego Rozwoju Grupa LUX MED 

Ad vocem do pana rektora uzupełnię, że i małe, i duże firmy płacą rachunki i wiedzą, co się dzieje. W przeprowadzonym w ubiegłym tygodniu sondażu zapytano Polaków, co ich zdaniem odpowiada za kryzys energetyczny. Oprócz wskazań na wojnę dominuje wskazanie na zaniechania polityków. Istnieje zatem świadomość społeczna, ze nie ma drogi odwrotu i że zmiany należy wprowadzać tu i teraz. Badania, które prowadzimy zarówno z SGH, jak i z United Nations Global Compact  wskazują, że nie ma zdrowego społeczeństwa bez zdrowych miast.

Do kwestii marki ustosunkowała się również Kamila Cichocka – Dyrektor Marketingu Microsoft

Dzisiaj biznes musi, a nie może wprowadzać zmiany. 

Myśląc o wizerunku marki, nie myślimy o opakowaniu, logo, produkcie czy usłudze. Aktualnie  marka to wartości, które ona reprezentuje. Nie wyobrażam sobie obecnie marki obojętnej na problemy klimatyczne. Ostatni raport Edelmana służący mierzeniu zaufania społecznego wskazuje, że to właśnie biznes spośród czterech wskazanych grup ma najwyższy poziom zaufania, przekraczając próg 60 proc. Dlatego biznes powinien przejąć przywództwo w trakcie kryzysu. Jest to pewne  wymaganie, nie tylko chęć.

Obecnie ponad 60 proc. pracowników twierdzi, że wybiera miejsce swojej pracy z perspektywy wartości. 

Następnie głos w debacie zabrała

Karolina Łuczak – Dyrektor Komunikacji Provident

  • Inwestycja w zrównoważony biznes jest podstawą naszego działania i naszej przyszłości biznesowej. W providencie prowadzimy od kilku lat badania barometr Providenta. Spytaliśmy naszych konsumentów o kwestie zrównoważonego rozwoju. Również nasi klienci potwierdzają, że wybierają firmy oparte o zrównoważony rozwój 

W tym kontekście warto zwrocić uwagę na osoby mlode, które stają siię liderami tej postawy. Rezygnują one z własnych samochodów na rzecz transportu publicznego, idą w stronę less waste. A my jako biznes czujemy odpowiedzialność, żeby robić, mówić i działać. 

Autorem kolejnej wypowiedzi w trakcie debaty był 

Jan Tabor – Dyrektor Lasy Państwowe

  • W Polsce 7 mln hektarów i 70 proc. lasów w Polsce zarządzane jest przez nas. 

Zarządzamy nimi na podstawie planów strategicznych, nasza gospodarka oparta jest na zrównoważonym rozwoju. Limit pozyskania lasów dyktuje nam natura, nie może być to więcej, niż przyrasta nam drewna w lesie. 

Drugi element to właśnie uruchomiony wykup gruntów, które zalesiamy. Mają one gospodarczo nieduże znaczenie, ale przez następne 50-100 lat będą wiązać CO2 w części nadziemnej, ale i podziemnej. 

Ruszyły też projekty retencji wodnej w lasach, a wiemy,  że jeśli mamy wodę, mamy zdrowe drzewostany.

Finalnie – realizujemy projekty ochrony gatunków. Mamy propozycję dla biznesu – możecie dofinansować takie projekty, pomogą one i wam, i nam budować dobry wizerunek. Zapraszamy do Lasu Inicjatyw, gdzie odbywa się taka współpraca. 

KRYZYS I WOJNA – JAKIE WNIOSKI WYCIĄGNIE POLSKA GOSPODARKA

Pierwszy panel gospodarczy Kongresu ESG – Polska Moc Biznesu dotyczył najbardziej gorących tematów ostatnich tygodni i miesięcy: wojny na Ukrainie i kryzysu gospodarczego. Dyskutanci zastanawiali się jakie wnioski wyciągnie z nich polska gospodarka.

W panelu uczestniczyli:

  • Artur Soboń – Sekretarz Stanu Ministerstwo Finansów
  • Ewa Jankowska – Wiceprezeska Zarządu, Grupa TAURON
  • Konrad Pokutycki – Prezes Zarządu BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego
  • Sebastian Bykowski – Prezes Zarządu Press Service
  • Adam Abramowicz – Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców
  • prof. Piotr Wachowiak – Rektor Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Dominika Bettman – Dyrektor Generalna Microsoft Polska
  • Zdzisław Sokal – Członek Zarządu, Polska Agencja Inwestycji i Handlu

MODERATOR: Patrycjusz Wyżga – Dziennikarz Wirtualna Polska

Jakie wnioski wyciągnie polska gospodarka? Jak poradzimy sobie z kryzysem? O tym wszystkim rozmawiamy podczas panelu poświęconemu właśnie zagadnieniom kryzysu i obecnych zagrożeń. 

Gości przywitał Patrycjusz Wyżga, zapewniając tym samym, że wysłuchamy panelistów z różnych środowisk i obszarów. 

Zmiany są na tyle gwałtowne, że na naszych oczach dzieje się rewolucja – powiedział Wyżga we wstępie.

Jaki kryzys właściwie? Jakie będą jego oblicza?

Prof. Piotr Wachowiak – Rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie:

Jesteśmy w sytuacji niespotykanej, trudno powiedzieć czy to jest jeszcze kryzys, na pewno działamy w warunkach niepewności, a to jest gorsze od ryzyka, bo w ryzyku przynajmniej mamy jakieś przewidywania. To trudna sytuacja dla gospodarki, przedsiębiorstw, gospodarstw domowych. 

Ostatnio widzimy spowolnienie sytuacji gospodarczej. Nie są podejmowane pewne decyzje, widzimy spowolnienie. Na to nakłada się wzrost cen surowców i niespotykanie wysoka inflacja. To wymaga od nas wszystkich podejmowania działań oszczędnościowych. Tylko te działania mogą nas doprowadzić w przyszłości, że łatwiej wyjdziemy z sytuacji kryzysowej. Najpierw pomoc najbardziej potrzebującym, bardzo skoncentrowana na tych, którzy tej pomocy oczekują.

Sytuacja naprawdę jest skomplikowana i niespotykana do tej pory. Myślę, że to też będzie dobra okazja dla nauki, by spojrzeć na problem z innej strony. 

Podzielam wstęp analityczny pana profesora. Wybraliśmy drogę środka, w której odrzucamy dwie możliwości podpowiadane przez opozycję i część ekspertów: “hulaj dusza piekła nie ma”, a z drugiej strony zero osłon, zero tarcz i dodatków, a inflacja musi być zwalczana kosztem nawet najsłabszych. My te dwie drogi odrzucamy – podkreślił Artur Soboń,  Sekretarz Stanu Ministerstwo Finansów.

Idziemy właściwą drogą, trudną drogą środka. Musimy prowadzić ostrożną politykę fiskalną. Ten rok zakończymy ze wzrostem pewnie powyżej 4 proc.i będziemy jedną z 5 najszybciej rozwijających się gospodarek w roku. W przyszłym roku wzrost PKB będzie niższy – przewidywał minister Soboń..

Minister Artur Soboń nawiązał do koniecznych inwestycji na zbrojenia, które mogą sięgnąć 140 mld zł, a może więcej.

Mamy dobry poziom inwestycji publicznych. Jeżeli połączyć wszystkie środki na inwestycje, to uzyskamy 6,2 proc. w relacji do PKB. To dobry wyniki – stwierdził Artu Soboń.

Nie startujemy ze złych pozycji, ale zawsze trzeba dużej pokory w przewidywaniu przyszłości. Nawet przy rosnącym deficycie koszt jego obsługi rzędu 2 proc. nie jest niczym nadzwyczajnym. 54-55 proc. zadłużenia to wciąż daleko do średniej europejskiej. Ten poziom pozwala na ostrożny optymizm – podsumował Artur Soboń.

Abramowicz nawiązał do pomocy państwa w czasie kryzysu, ta pomoc dotarła niestety nie do wszystkich. Duże korporacje mniej odczuły kryzys.

Firmy, które wyszły z kryzysu covidowego, weszły w kryzys energetyczny. Mała piekarnia nie może konkurować z wielką korporacją. Ceny gazu to teraz największe wyzwanie. 

Nasz firmy są bardzo elastyczne, jako sektor dostosujemy się, potrafimy ciąć koszty. 

Abramowicz podkreślił, że przedsiębiorcy sobie poradzą, ale potrzebują zmian w przepisach dot. składek ZUS.

My się pogodziliśmy z tym, że będziemy płacić większe “daniny”. Pogodziliśmy się z tym – ale chcemy płacić stałą kwotę, stałą “daninę”. (…) To jest chory system i trzeba go jak najszybciej zreformować.

Artur Soboń odpowiedział na wypowiedź Abramowicza.

Jednolita danina to nie jest drobna korekta tylko systemowa zmiana. Skłonność do radykalnej zmiany składkowo-podatkowa jest po ostatnich zmianach mniejsza. Dobrze przygotowana i potrzebna zgoda polityczna, a o nią przed wyborami będzie trudno.

Ewa Jankowska, wiceprezeska Zarządu Grupy TAURON podkreśliła, że Europa coraz dotkliwie odczuwa zależność od rosyjskich surowócw. Ta zależność wpływa na każdy segment gospodarki. 

Kierunek neutralności klimatycznej będzie zachowany.

Bezpieczeństwo energetyczne to przede wszystkim dywersyfikacja źródeł energii i szybka szybka budowa elektrowni jądrowych – podkreśliła prezeska Ewa Jankowska.

Kierunek na uzyskanie neutralności klimatycznej i Zielonej Transformacji nie będzie zmieniony. Wszystkie grupy energetyczne wydają ogromne środki na OZE – mówiła prezeska Jankowska.

Bezpieczeństwo energetyczne Polski to maksymalna dywersyfikacja miksu energetycznego – stwierdziła Ewa Jankowska. Dodała: -. Wojna zmieniła sytuację energetyczną całej Europy. Polska musi jeszcze więcej budować OZE, a z drugiej strony zabezpieczyć stabilność systemu.

Dziś nasz krajowy system energetyczny stabilizują jednostki gazowe. Do czasu kiedy Polska nie będzi posiadała docelowej technologii energetycznej, nie ma mowy o bilansowaniu systemu. 

Ewa Jankowska informowała, że w okresie przejściowym alternatywą mogą być tzw. bloki dwusetkowe, w Polsce działa ich ponad 40. Po testach modernizacji takie bloki mają parametry podobne do jednostek gazowych.

Prezeska Jankowska mówiła o programie “Zielony zwrot Taurona”.

Podstawą jest zabezpieczenie odbiorców w energię elektryczną i cieplną. To też zwiększenie mocy w OZE. Transformacja przyniesie spadek emisyjności o 78 proc. do roku 2030, a to największe tempo spadku jeśli chodzi o grupy energetyczne w Polsce – powiedziała Jankowska.

Cyberataki i cyberwojna to fakt. Wszyscy musimy wyciągnąć bardzo konkretne wnioski. 

O bezpieczeństwie cyfrowym rozmawiamy z Dominiką Bettman – Dyrektor Generalna Microsoft Polska, która podkreślała znaczenie odporności systemowej.

Tych trudnych problemów nie da się rozwiązać w sposób jednostkowy – tutaj potrzebne jest rozwiązanie systemowe. Gwarancją takiego rozwiązania jest wykorzystanie nowych technologii. 

Prawie 90% wszystkich cyberataków dot. państw NATO. Ok. 40% wszystkich ataków jest skierowana do sektora IT. Atak na te firmy to uderzenie w serce całego ekosystemu. To w skrócie skala zjawiska. 

W nawiązaniu do słów Rektora dot. oszczędności, trzeba dodać transformację cyfrową – dodała BettmanKluczem do sukcesu są niewątpliwie nowe technologie czy zielona transformacja. 

Konrad Pokutycki – Prezes Zarządu BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego

Kaskada zdarzeń jest niesamowita. Bardzo szybko z kryzysu podażowego wpadliśmy w kryzys popytowy. Rynki zwalniają, wszystkie gospodarstwa domowe cierpią przez inflację, siła konsumpcji spada. Czasem dotyczy to podstawowych potrzeb – podkreślił Konrad Pokutycki, Prezes Zarządu BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego.

Przemysł ogranicza produkcję, a to prowadzi do oszczędności w kosztach. Część jest pozytywna, naszą odpowiedzią jest inwestycja w OZE. W 2023 zużyjemy 23 proc. mniej gazu. np. eliminując procesy oparte na gazie. Inwestujemy mocno w fotowoltaikę, nasze zapotrzebowanie na energię z sieci spadnie o 15 proc.. To zdrowe i dobre oszczędności, które będą szybko widoczne.

Martwi nas inflacja. To kwestia drenażu portfeli wszystkich Polaków i dlatego trzeba ją  szybko pokonać. Powstaje ryzyko na rynku pracy, ryzyko w inwestycjach, których kredytowanie przy dzisiejszych stopach procentowych jest bardzo trudne. Inflacja będzie chamowała inwestycję i konsumpcję oraz wzrost zatrudnienia – podkreślił Konrad Pokutycki.

Jaka jest kondycja biznesu? Jakie elementy wpływają na to, jak wygląda dzisiaj biznes? 

Sebastian Bykowski – Prezes Zarządu Press Service:

Ogromna skala dezinformacji to powszechne zjawisko w dzisiejszej rzeczywistości. Oznacza to, że biznes żyje dzisiaj w jeszcze większej niepewności. Skala informacji o samym kryzysie, powoduje, że firmy zastanawiają się nad konsekwencjami. Ale jeśli z każdej strony słychać o tym, że będziemy mniej wydawać, że zmniejszają się nasze potrzeby, firmy reagują tak, że jeszcze bardziej zaciągają hamulec, a to prowadzi do jeszcze większej sytuacji kryzysowej. 

Przewidywalna przyszłość – jak to zrobić

Wielkie korporacje mają budżety na analizy, konsultacje. Niestety mali i średni przedsiębiorcy nie mają na to funduszy. To oznacza więcej błędow popełnianych w przyszłości – podkreślił Bykowski.

Wszyscy powinniśmy mieć taką misję – media, ośrodki naukowe, badawcze, biznes, politycy – wszyscy powinniśmy mówić jednym głosem, aby ten obraz był bardziej klarowny, a mniej zdeformowany dezinformacja, którą widzimy wszędzie. Myślenie o odpowiedzialności również w sferze obserwacji. 

Inflacja jest jedną z najgorszych chorób dla gospodarki, a dziś ważna jest odpowiedzialna komunikacja instytucji monetarnych z rynkiem. Inflacja jest potężnym wyzwaniem, bardzo źle wpływa na inwestycje i dlatego wiarygodny przekaz jest ważny – mówił Zdzisław Sokal,  Członek Zarządu, Polska Agencja Inwestycji i Handlu

Zdzisław Sokal zauważył że kryzys jest rzeczą normalną, która występowała i będzie występować.

Polska traktowana jest jako kraj, który ma dobrą bazę do inwestycji. Relacja długu do PKB i poziom bezrobocia jest na dobry poziomie, ale rynki obawiają się o przyszłość.

Polska ma sytuację wyjątkową, wyróżnia nas to, co zrobiliśmy dla Ukrainy. Rynki patrzą na nas z pytaniami o przyszłość, ale i z apetytem, bo jesteśmy krajem frontowym, mamy parasol NATO – stwierdził Zdzisław Sokal.

Sokal mówił, że część firm dyskutuje z Polską Agencją Inwestycji i Handlu o przeniesieniu siedziby lub części produkcji do Polski. 

Potrzebujemy zmiany formuły eksportu i jego dywersyfikacji. Teraz 75 proc. eksportu to UE, przede wszystkim Niemcy. Niezbędne jest wchodzenie na rynki w Afryce i Azji, to bardzo dobra okazja, małe i średnie firmy mogą odnieść sukces. Porwane łańcuchy dostaw i usług stwarzają okazję, żeby dywersyfikować kierunki inwestycji – mówił Zdzisław Sokal.

Kryzys to ryzyko i szansa. Potencjalny kryzys trzeba traktować jako szansę dla polskiej gospodarki. Wiele firm z apetytem patrzy na Polskę, jednak podstawowy problem to zmienność uwarunkowań podatkowych  i regulacyjnych. Nie stawka podatków jest najważniejsza tylko stałość rozwiązań – stwierdził Sokal.

Jakie wnioski wyciągnie polska gospodarka w dobie kryzysu? Jak będzie wyglądała polska gospodarka za 5 lat?

Goście panelu podsumowali dyskusję właściwie jednogłośnie – polski biznes ma moc. Na pytanie o tym, jak widzi Polskę za 5 lat, Minister Soboń stwierdził z całą pewnością: 

“To Polska silniejsza gospodarczo, bardziej bezpieczna, silniejsza siłą biznesu.”

Jankowska dodała: 

“Mocniejsza. Kryzysy są naturalną konwekcją cyklu, musimy się z tym zmierzyć i umocnić gospodarkę. 

RYCZAŁTOWY ZUS – ZABÓJCA MIEJSC PRACY W POLSCE

Jaki jest wpływ ryczałtowego ZUS na polskich rynek pracy to temat kolejnego panul gospodarczego Kongresu ESG – Polska Moc Biznesu.

Eksperci uczestniczący w panelu to:

  • dr Marek Woch – Dyrektor Generalny Biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców
  • Paweł Kukiz – Poseł na Sejm RP, przewodniczący Koła Poselskiego Kukiz’15 – Demokracja Bezpośrednia Koło Poselskie Kukiz’15 – Demokracja Bezpośrednia
  • dr Antoni Kolek – Prezes Zarządu Instytut Emerytalny
  • prof. dr hab. Jan Klimek – prof. Szkoły Głównej Handlowej
  • Paweł Cybulski – były wiceminister finansów i zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej
  • Robert Gwiazdowski – dr hab. nauk prawnych, profesor Uczelni Łazarskiego, adwokat

MODERATOR: Adam Abramowicz – Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców

System ZUS to jedna z kul u nogi przedsiębiorców, który wpędza ich w wielkie kłopoty i szkodzi polskiej gospodarce – rozpoczął Adam Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

My nie mamy żadnego systemu. My mamy jeden wielki chaos. Szkód więcej niż pożytku. My płacimy podatek celowy przeznaczony na emerytury rodziców i dziadków w nadziei, że na nas zapłacą dzieci i wnuki. Problem, że nie robimy dzieci, a oni naszych wnuków – mówił Robert Gwiazdowskidr hab. nauk prawnych, profesor Uczelni Łazarskiego.

Najlepszym rozwiązaniem byłaby emerytura obywatelska. Obecny system jest nieefektywny ekonomicznie i niesprawiedliwy. Niektórzy osiągają sukces, ci najlepsi i jest ich mało. Dużo tych co ledwie koniec z końcem wiążą. Ludzie, którzy świadczą usługi. Oni nie robią karuzel podatkowych, państwo powinno zostawić ich w świętym spokoju – stwierdził Gwiazdowski.

ZUS zabija miejsca pracy, emerytura obywatelska jest lepsza, ale jej nie będzie. Już się z tym pogodziłem. Wspieram inne pomysły, które mogą poprawić sytuację. Zryczałtowany ZUS trzeba zlikwidować. 

Mam takie hasło, wszyscy do KRUS! – stwierdził Robert Gwiazdowski. Tłumaczył: – Emerytura będzie mała, ale za to składka składka składka. A w obecnym systemie jest mała emerytura i duża składka.

Nie da się oddzielić naszej rozmowy od rynku pracy. To prokrastynacja czyli odwlekanie problemu, z którym będziemy musieli się zmierzyć – mówił prof. dr hab. Jan Klimek ze Szkoły Głównej Handlowej.

Jeżeli nie zrobimy ukłonu w stronę polskiego przedsiębiorcy, to rozrośnie się szara strefa, która ma teraz 18 proc. i powiększa się.

Nigdy nie było tak wielkich kosztów jak w sektorze mikro, małych i średnich kosztów. Składka ZUS była jednym z większy problemów dla przedsiębiorców. Trzeba poruszyć problem kosztów – stwierdził prof. Jan Klimek.

Idąc do polityki wiedziałem, że pozycja obywatela jest marna, ale upartyjnienie jest monstrualne. Mamy ordynację, która powoduje, że to nie są nasi posłowie, oni będą słuchali szefów partii, którzy ich nominowali. Nikt nie jest zainteresowany wprowadzeniem dobrowolnego ZUS – stwierdził Paweł Kukiz, Poseł na Sejm RP, przewodniczący Koła Poselskiego Kukiz’15 – Demokracja Bezpośrednia Koło Poselskie Kukiz’15 – Demokracja Bezpośrednia.

Ustawa o dobrowolnym ZUS musi być obywatelska z bardzo dużą liczbą głosów, żeby wymusić uchwalenie takiej ustawy. Zrobię wszystko, żeby taka ustawa nie leżała w Sejmie w zamrażarce.

Bez zmian podstaw systemu nie zmienicie efektów systemów. To jak rozmowa nad kolorem lusterka w samochodzie, kiedy silnik nie działa. Dobrowolność ZUS może uratować ludzi, żeby przetrwali trudny czas. Skoro były wakacje kredytowe to można też wprowadzić wakacje zusowskie – zauważył Paweł Kukiz. 

W Polsce składka na ubezpieczenie chorobowe jest z punktu widzenia przedsiębiorcy dobrowolna. I z tego tytułu ZUS się nie wywrócił – zauważył dr Antoni Kolek, Prezes Zarządu Instytut Emerytalny.

W Niemczech przedsiębiorcy od zakończenia wojny mają dobrowolną składkę emerytalną. Polski przedsiębiorca po otwarciu działalności najpierw myśli o podatkach, a w Niemczech co zrobić, żeby rozwijać biznes. Nie ma z góry nałożonych kosztów działalność. W Polsce trzeba płacić bez względu czy jest przychód i dochód. Chodzi o wprowadzenie elastycznych regułu, żeby przetrwać trudny okres – wskazywał  dr Antoni Kolek.

Jeśli chcemy mieć w przyszłości emeryturę to trzeba płacić składki. Przedsiębiorca musi zadbać o przyszłość, ale ten któremu się powiedzie nie będzie potrzebował emerytury, a i tak ją dostanie. Nasz system nie jest skrojony pod przedsiębiorcę, może pod pracownika, który ma stałe dochody. Ten system nie rozwiązuje problemów tylko je piętrzy – mówił dr Antoni Kolek. Wskazywał na konieczność budowanie prywatnego systemu ubezpieczeń emerytalnych.

Czy trzeba angażować taki wielkie siły i środki, żeby sprawdzać czy płacą. Dajmy dobrowolność przedsiębiorcom, niech sami oceni czy może podjąć ryzyko – 

Paweł Cybulski, były wiceminister finansów i zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Każda danina, podatki ZUS ogranicza inicjatywę i powstawanie miejsc pracy. Podatek dochodowy to podatek przeciwko naszej pracy i aktywności – mówił Paweł Cybulski.

To nie jest system tylko zlepek ustaw, które nijak się mają do siebie. Podobnie z ustawami podatkowymi. Zgadzam się, że dobrowolność i sprawiedliwość powinna zaistnieć. Teraz jest najlepszy moment, bo jesteśmy przed wielkimi wydarzeniami, zmiany gospodarcze i polityczne dzieją się na naszych oczach. Biznes będzie z tego powodu cierpiał, będą upadały przede wszystkim małe firmy.

50 proc. społeczeństwa nie rozróżnia funduszy, na które płaci składki.

Dobrowolność ZUS jest, nie tylko chorobowe, także wypadkowe dla bezrobotnych. Nie muszą płacić, ale też może mieć wypadek. To wszystko jest poszatkowane. Mamy Ulgę na start 

 

SCENA SPOŁECZNA KONGRESU ESG

Barbara Socha otworzyła scenę społeczną podczas Kongresu ESG – Polska Moc Biznesu 

7 listopada w Warszawie odbywa się druga już edycja Kongresu ESG – Polska Moc Biznesu. To interaktywne wydarzenie skierowane do przedstawicieli kadry kierowniczej, przedsiębiorców i inwestorów z całej Polski, samorządów i każdej osoby zainteresowanej nowoczesnym podejściem do biznesu. Kongres podczas jednego dnia prezentuje trzy studia: środowisko, społeczeństwo i zarządzanie, które w definicji ESG oznaczają trzy fundamenty zrównoważonego rozwoju. Formuła Kongresu jest hybrydowa – można uczestniczyć w nim fizycznie na Stadionie lub oglądając transmisję on-line na stronie organizatora www.polskamocbiznesu.pl oraz na stronach partnerów medialnych. 

Katarzyna Zdanowicz, dziennikarka telewizyjna, Grupa Polsat, poprowadziła inaugurację sceny społecznej:

Stoimy przed nowymi wyzwaniami, jakimi jest na przykład wojna w Ukrainie. Ta nowa, zaskakująca sytuacja stanowi również wyzwanie dla biznesu.

Katarzyna Zdanowicz przedstawiła organizatorów Agatę Śmieja i Artura Becka, którzy zaprezentowali dzisiejsze tematy sceny społecznej.

Agata Śmieja, Dyrektor Generalna Clean Air Foundation:

Istotną częścią sceny społecznej będą zagadnienia dotyczące kobiet i równouprawnienia.

Artur Beck, Dyrektor Generalny CreativeHarder Group:

W dyskusjach będą miały okazję wziąć udział liczne fundacje i organizacje non – profit dzięki specjalnej platformie online. 

O 9:20 Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej  Barbara Socha – otworzyła Scenę Społeczną Kongresu ESG:

Witam Państwa serdecznie, gratuluję organizatorom wydarzenia. Przedsiębiorcy dyskutują od lat po co w ogóle odpowiedzialność społeczna. Czy przynosi ona korzyści przedsiębiorcom, czy jest to tylko robienie dobrego wrażenia. Społeczna odpowiedzialność biznesu to temat bardzo istotny. Przynosi korzyści przedsiębiorcom i pracownikom. Mało jest takich działań, które przynoszą korzyści wszystkim stronom. Społeczna odpowiedzialność biznesu to nie tylko dofinansowywanie sportu, promowanie zdrowego stylu życia wśród dorosłych i młodzieży, ale to również troska o swoich pracowników. Dzięki niej pracownicy czują się lepiej, bardziej stabilnie. Zależy nam na tym, żeby pracodawcy zrozumieli, że umowy o pracę na czas nieokreślony dają poczucie stabilności pracownikom. Bardzo ceniona przez pracowników jest również elastyczność. Oczekiwania pracowników, poza oczywistymi, jak brak nadgodzin bez zgody pracownika, kręcą się wokół wsparcia elastycznego czasu pracy, bo każdy z nas ma jeszcze życie prywatne. W każdej z tych sytuacji jest potrzebne zrozumienie pracodawcy. Bez tego nie będziemy mieć dobrej i optymistycznej przyszłości, na której każdemu z nas zależy. 

 
 9:40 1S. WSPARCIE NA NIESPOTYKANĄ SKALĘ – COVID I WOJNA W UKRAINIE

Pierwszy panel sceny społecznej Kongresu ESG – Polska Moc Biznesu dotyczył odpowiedzi polskiego społeczeństwa i polskiego biznesu na pandemię i wojnę na Ukrainie, które stanowią największe wyzwania lat 2020-2022: 

Katarzyna Zdanowicz, dziennikarka telewizyjna, Grupa Polsat, podkreśliła:

Zobaczyliśmy, jak bardzo krucha jest nasza rzeczywistość. Mogliśmy jednak również zobaczyć, jak wiele mamy w sobie energii przy okazji chociażby pomocy uchodźcom z Ukrainy.

Rozmowę pierwszego panelu moderowała Monika Rosmanowska – Dziennikarka portalu Wirtualna Polska.
W debacie wzięli udział: 
·Agnieszka Ścigaj – Minister – członek Rady Ministrów KPRM – online 
·Izabela Wyżga – Prezes Zarządu Fundacja Totalizatora Sportowe
·Krzysztof Janeczko – Zastępca Dyrektora Generalnego ds Ekonomicznych, Lasy Państwowe 
·Michael Schulz – Regional Manager Hennes & Mauritz logistics (siwy)
·Marek Chraniuk – Prezes Zarządu PKP Intercity
  • Michał Rybak – Wiceprezes Zarządu ds. Operacyjnych Grupa LUX MED
·Alice Neffe – Prezes Zarządu, Fundacja Agencji Rozwoju Przemysłu

Jako pierwszy głos zabrała Alice NeffePrezes Zarządu, Fundacja Agencji Rozwoju Przemysłu:

Podczas covidu rząd, państwo mieli większą rolę do odegrania. To nie oznacza, że nie było żadnych oddolnych inicjatyw, ale żeby zakupić sprzęt medyczny trzeba większych mocy przerobowych, niż dysponuje jedna fundacja. Ze względu na charakter pandemii oddolne inicjatywy były bardzo ograniczone. Inaczej jest w przypadku wojny na Ukrainie. Każdy się skrzyknął i każdy pytał, czy są wolne materace i artykuły spożywcze do wysłania. Ta odpowiedź była większa, bo każdy z nas zna kogoś z Ukrainy. 

Michał Rybak, Wiceprezes Zarządu ds. Operacyjnych Grupa LUX MED, powiedział:

Z ciągłości działania wynikła oddolna inicjatywność. Ludzie chcieli wcielać w życie różne pomysły, a  my nie chcieliśmy im przeszkadzać. Chcieliśmy wyjść poza standard, poza schemat. To doprowadziło do dwóch działań: zabezpieczenie działalności, która już jest, czyli świadczenie na bieżąco opieki medycznej nad pacjentami. Ale z tyłu głowy mieliśmy drugie przesłanie: trzeba było wymyślić w jaki sposób świadczyć te usługi inaczej niż dotychczas. Tu wkroczyła telemedycyna, która pomogła nam w ogóle zachować ciągłość. Odkrywaliśmy na nowo maseczki i dezynfekcję. To były niejako korzenie, o których trochę zapomnieliśmy. 

My mamy ten komfort w biznesie medycznym, że mamy misję. Nasi pracownicy wiedzą, że nie mogą zostawić pacjentów bez pomocy, bez nowoczesnego rozwiązania w czasach kryzysu i to nam bardzo pomaga. I później się okazało, że kryzysowe rozwiązania można stosować również w normalnej sytuacji.  

Marek Chraniuk Prezes Zarządu PKP Intercity odpowiedział na pytanie, jak udało się pomóc spółce PKP w czasie covid i w obliczu rosyjskiej agresji na Ukrainę: 

Kolej to jest takie ogniwo w gospodarce, który jest bardzo zauważalne. PKP Intercity jest jedynym narodowym przewoźnikiem w Polsce i wyznacznikiem nowoczesnych rozwiązań. Kiedy w 2020 roku pojawiła się pandemia, spółka PKP Intercity miała na celu przede wszystkim nie zmniejszać przewozów. Musieliśmy dostarczać pacjentów do szpitali. Pendolino miało obłożenie około 5%, musieliśmy więc zawiesić jego działanie na pewien czas. Zaczęliśmy wprowadzać bezpieczne procedury, czyli ozonowanie składów, wprowadziliśmy obostrzenia dla naszych pracowników. Wspólnie z LOT-em organizowaliśmy powrót rodaków do kraju zza granicy. Pasażerowie z wyczarterowanych na gorąco samolotów mogli bezpłatnie kontynuować podróż w składach PKP Intercity. W czerwcu były mniejsze obostrzenia, było mniej zachorowań, więc była bardzo duża chęć podróżowania. Składy Pendolino wróciły w tym czasie na tory. W czasie pandemii były sinusoidy, czyli raz pasażerów było mniej, a raz więcej. Spółka musiała reagować na bieżąco. 

Dzięki wsparciu z rządowych tarcz antycovidowych spółka potrafiła reagować elastycznie na sytuację. W 2022 roku w lutym pojawiła się wojna na Ukrainie. Wcześniej rozmawialiśmy z Ukraińcami o szybkich połączeniach ze Lwowa do Warszawy, ale atak na Ukrainę te negocjacje przerwał. 24 lutego wprowadziliśmy bezpłatne przejazdy dla Ukraińców uciekających przed wojną. Zorganizowaliśmy również pociąg sanitarny, którym transportowa liśmy rannych z linii frontu, walczących oraz osoby cywilne. Ponad 10 tys wagonów zostało dodatkowo uruchomionych. Nasi pracownicy uczestniczyli w wielu działaniach, zostawili rodziny, aby nieść pomoc poszkodowanym. Ja również uczestniczyłem w tych działaniach, byłem w Przemyślu i Chełmie i widziałem dramat tych ludzi. Zależało nam na udostępnieniu psychologów dla straumatyzowanych Ukraińców.

Nasi pracownicy są gotowi na takie i różne inne wyzwania. Jestem z nich dumny.

Krzysztof Janeczko – Zastępca Dyrektora Generalnego ds Ekonomicznych, Lasy Państwowe 

Podobnie jak większośc podmatów w naszym kraju, my również odczuliśmy skutki pandemii covid. Staraliśmy się reagować w sposób aktywny. Od poł marca wprowadziliśmy możliwość pracy zdalnej w całym kraju. Nie wchodziły w rachubę zwolnienia pracowników, nawet kiedy sytuacja była bardzo niekorzystna. W znacznym stopniu zinformatyzowaliśmy naszą działalność, wprowadziliśmy digitalizacją procesów biznesowych. Lasy Państwowe uczestniczyły we wsparciu społeczeństwa w takim stopniu, w jakim to było możliwe. Nasze środki przeznaczyliśmy na techniczne wsparcie ośrodków zdrowia i szpitali, które ponosiły główny ciężar walki z covidem. Zakupiliśmy niezbędny sprzęt – maski, gogle, respiratory. Zachęcaliśmy leśników do tego, aby chętni do oddawania krwi zgłaszali się do punktów krwiodawstwa. Lasy Państwowe dysponują ośrodkami szkolno – wypoczynkowymi, które w czasie pandemii wypożyczyliśmy na potrzebę izolatorów. Jeśli chodzi o współpracę z otoczeniem gospodarczym, to w ramach tarczy 3.0 wprowadziliśmy rozwiązania, które wspierały przemysł drzewny. Umożliwiono rezygnację z umów w przypadku, gdy odbiorca chciał jej dokonać. Zrezygnowaliśmy z karnych odsetek od przeterminowanych zobowiązań. W sumie udzielono dla przemysłu drzewnego ponad 3,5 tys. pozytywnych wniosków, wartość wsparcia wyniosła ponad 23,5 mln PLN.

Agnieszka Ścigaj – minister, członek Rady Ministrów KPRM, zabrała głos online:

W pandemii wróciłam do swojej pracy zawodowej w małym ośrodku pomocy społecznej. Staram się koordynować działalność różnych organizacji. Jako poseł byłam w kontakcie m.in. z Ministrem Pracy i Polityki Społecznej. W ostatnich 2 latach dokonaliśmy rzeczy, które wydawały się wcześniej niemożliwe. Podziały zostały odsunięte na bok, pojawiła się ogromna solidarność, chęć pomocy w kryzysie. Taka postawa w nas, Polakach po prostu jest. Poszczególne grupy społeczne zrezygnowały z partykularnych interesów. Zrezygnowaliśmy z myślenia, że czegoś nie można, czegoś się nie da. PIęknie zadziałała subsydiarność. Do akcji jako pierwsi ruszali obywatele, a za nimi podążyło państwo i samorządy. Opracowywano szybko legislację i przepływy finansowe, skoordynowano działania sektorów, które wcześniej ze sobą nie współpracowały. Najważniejszy stał się człowiek i przeciwstawianie się problemom. Przyświecał nam wspólny cel, bez względu na podziały polityczne. Powinniśmy wyciągnąć z tego wniosek na przyszłość, że należy ze sobą solidarnie współpracować z uwzględnieniem rozmaitych trudności, które po drodze się pojawiają. Żebyśmy poradzili sobie jako społeczeństwo, powinniśmy się skupić na tym, co nam się udało. Takim sukcesem było niewątpliwie wprowadzenie pracy zdalnej. Wcześniej nie było to możliwe. Wojna na Ukrainie sprawiła, że szybkie działanie stało się jeszcze bardziej możliwe. Szybko można przyjąć kogoś do domu czy do pracy. Do minimum ograniczyliśmy zbędne procedury.  

Michael SchulzRegional Manager Hennes & Mauritz Logistics, dał również swój komentarz w języku angielskim:

Pamiętam bardzo dobrze, że musieliśmy zmienić nasz sposób myślenia i pracy w ciągu kilku dni. Musieliśmy zastanowić się jak zapewnić bezpieczeństwo tysiącom pracowników. Nawet jeśli covid miał negatywny wpływ na biznes, to i tak doświadczenie, jakie z tego wyciągnęliśmy, było bardzo cenne. Zmieniliśmy sposób organizacji naszych magazynów, byliśmy w ciągłym kontakcie z sanepidem. Zapewniliśmy pracownikom bezpłatne testy. Wspieraliśmy szpitale i lokalne placówki ochrony zdrowia. Do tej akcji włączyli się również nasi współpracownicy. Teraz wiem, że wszyscy bardzo się bali. Ludzie nie chcieli stracić pracy. NIkt nie wiedział ile covid potrwa, czy 4 tygodnie, czy 4 miesiące. Naszym priorytetem było utrzymanie biznesu i przeprowadzenie go przez ten kryzys.

Izabela Wyżga, Prezes Zarządu Fundacja Totalizatora Sportowego, powiedziała: 

Nasza fundacja swoją działalność zainaugurowała w tym roku, w czasach covid jeszcze nie istniała. Ale wątek ten jest niezwykle ważny po dziś dzień, nasza fundacja wspierała służbę zdrowia oraz placówki medyczne, zakupiliśmy  przyłbice, maseczki), kardiomonitory, urządzenia dezynfekujące, ambulansy medyczne. Podmioty medyczne były silnie wspierane przez naszą jak i inne fundacje. Wszystko się dało, wszystko było niezwykle potrzebne. Spółki szły drogą wyznaczoną przez obywateli. Polskie społeczeństwo potrzebowało również komfortu psychicznego i zadbania o zdrowie, które mocno ucierpiało w pandemii. Stworzyliśmy wielki program Sportowe Wakacje, które przynajmniej na chwilę pozwalały zapomnieć o wszechobecnej chorobie. Wspieranie projektów wolontariackich, program “Pomagamy Razem”, każdy chciał swoją cegiełkę dołożyć. Udało się nam zaangażować społeczeństwo w wolontaryjne formy pomocy. 

Alice NeffePrezes Zarządu, Fundacja Agencji Rozwoju Przemysłu, dodała w dalszej części debaty:

Uważam, że wszyscy współpracujemy razem. Każdy ma swoją rolę, narzędzia do niesienia pomocy. Nie chciałam za bardzo opowiadać co robiliśmy w czasie covidu czy wojny, bo my wszyscy coś robiliśmy. Polski biznes bardzo mocno wspierał uchodźców z Ukrainy, nie tylko w Polsce, ale również w samej Ukrainie. Wszyscy robiliśmy to samo – pracownicy się mobilizowali, zbierali różnego rodzaju dary rzeczowe, higieniczne, były zbiórki finansowe, pracownicy szukali możliwości zatrudnienia Ukraińców, zorganizowania im lokum. Ważny jest dialog i zaangażowanie spółek skarbu państwa, które są bliżej decydentów. Wspólnie sprawiamy, że pomoc jest udzielana, czy to w ramach covidu czy kryzysu wojennego.

Alice Neffe wspomniała również jak fundacja Kaganek pomagała obywatelom Ukrainy podczas rosyjskiej agresji:

Dostarczyli konserwy mięsne o wartości ponad 2 mln PLN. Ogromna pomoc. Narażają swoje zdrowie i życie, ale stworzyli też zaangażowaną społeczność, która cały czas pomaga. 

Michał Rybak, Wiceprezes Zarządu ds. Operacyjnych Grupa LUX MED, zapytany o wyciągnięte wnioski w czasie pandemii i wojny na Ukrainie, skomentował: 

Pierwsza refleksja jaką mieliśmy to jesteśmy przygotowani do pomocy przez covid 19. My umiemy leczyć ludzi i będziemy to robić, Wykorzystaliśmy wszystkie możliwości. Od przekazanie kamizelek, dostarczanie żywność, pomoc w znajdowaniu mieszkań. My umiemy leczyć i dostarczać pomoc medyczną. W sobotę zaczęła praca na infolinii w języku ukraińskim, a w poniedziałek mieliśmy już pierwszych ukraińskich pacjentów. Ten wielki ruch pomocy podczas wojny wynika z doświadczenia, jakie nabyliśmy podczas pandemii. Da się. Możemy wychodzić poza strefę komfortu i działać kryzysowo, to bardzo pomaga na co dzień. Trzeba być częścią społecznego systemu, współpracujemy z jednostkami rządowymi, samorządowymi, chcemy mieć benefity, ale i ponosimy ryzyka. 

Są też ludzie, którzy potrzebują żyć, potrzebują pracy, staramy się im pomóc. Ukraińscy lekarzy są też potrzebni, ale nie mogą od razu zacząć pracy w Polsce, staramy się im pomóc. 

11:00 2S. EFEKTYWNE FINANSOWANIE POLSKIEGO SPORTU

Drugi panel sceny społecznej Kongresu ESG – Polska Moc Biznesu był poświęcony efektywnemu finansowaniu polskiego sportu. 

Katarzyna Zdanowicz, dziennikarka telewizyjna, Grupa Polsat, otworzyła go takimi słowami:

W trakcie pandemii niska aktywność sportowa Polaków jeszcze bardziej się obniżyła. Aby z powrotem zachęcić, szczególnie młodzież, do uprawiania sportu, potrzebne są duże środki finansowe.   

 

W debacie wzięli udział: 

·Dariusz Buza – Dyrektor Departamentu Sportu dla Wszystkich, Ministerstwo Sportu
·Marcin Nowak – Prezes Zarządu Igrzyska Europejskie 2023
·Aida Bella – Przecznik Prasowa Totalizatora Sportowego
·Marian Kmita – Dyrektor programowy Polsat Sport
·Tomasz Majewski – Wiceprezes ds. organizacyjnych i kontaktów międzynarodowych Polski Związek Lekkiej Atletyki
·Janusz Szydłowski – Menadżer sportowy, właściciel agencji marketingu sportowego Aktisport

Debatę prowadziła Izabela Kozakiewicz – Frańczak – Redaktor Naczelna reach4.Biz, Comparic24.tv .

Co powinno być celem ostatecznym finansowania sportu?

Jako pierwszy głos zabrał Marcin Nowak, Prezes Zarządu Igrzyska Europejskie 2023: 

Mierzalność efektów inwestycji finansowych w sport jest ciężka do zmierzenia. Jest to jednak cel osiągalny. Sport to przede wszystkim zdrowie, nie tylko rozrywka. Każda złotówka zainwestowana w sport przeradza się w złotówkę, albo nawet 100 zł mniej wydanych na rehabilitację czy leczenie danej osoby. Ten cel jest najważniejszy i nadrzędny jeśli chodzi o sport. Sport wyczynowy, który śledzimy w mediach, daje nam motywację do treningów we własnym zakresie. Najważniejsze jest to, żeby kolejne pokolenia zarażać do kultury ruchu. 

Tomasz Majewski, Wiceprezes ds. organizacyjnych i kontaktów międzynarodowych Polski Związek Lekkiej Atletyki, odpowiedział: 

Celem jest to samo co w biznesie, czyli maksymalizacja zysku. W sportach produkujemy głównie emocje, w większości te pozytywne. Sport jest głównie oparty na środkach publicznych i trzeba je wydawać jak najbardziej efektywnie. Chodzi o to, by te środki trafiały tam, gdzie powinny, i żebyśmy mieli się z czego cieszyć. Podatnik, z którego pieniędzy się utrzymujemy, powinien mieć co oglądać i dzięki temu mieć lepszy humor. Te wszystkie sukcesy, które akurat moja dyscyplina ma, zawdzięczamy m.in. odpowiedniemu dystrybuowaniu środków. NIe dajemy uciec talentom, które po długiej drodze dają owoce, z których wszyscy się możemy cieszyć.

Rola mediów w finansowaniu sportu

Podczas debaty jako kolejny wypowiedział się Marian Kmita, Dyrektor programowy Polsat Sport:

Każde pieniądze wydawane na polski sport siłą rzeczy niosą ze sobą ideologię i realizację misji. Nawet my dokładamy swoje 3 grosze, by polskie dzieci zainteresowały się sportem.

Dariusz Buza, Dyrektor Departamentu Sportu dla Wszystkich Ministerstwo Sportu, powiedział:

Przede wszystkim zadaliśmy sobie pytanie, gdzie chcemy te pieniądze ulokować. CZy chcemy zaktywizować dzieci i młodzież, czy chcemy przez sport budować międzypokoleniowe więzi. Sport jest bardzo ważnym zjawiskiem społecznym, które towarzyszy nam od dzieciństwa do późnej starości. Wyodrębniliśmy 3 istotne miejsca: rodzina, szkoła, klub sportowy. Wszystkie inne rzeczy wchodzą w sferę elitarnego widowiska społecznego, a nam zależało na pracy u podstaw. Interweniujemy w społeczeństwie. 350 tys dzieci dzięki nam mają regularne zajęcia z aktywności fizycznej. Jeśli stworzymy dobrą ofertę i zaangażujemy profesjonalnych współpracowników będziemy mieć dobry efekt. Organizujemy otwarte zajęcia sportowe, w których każdy może uczestniczyć. Finansujemy wielkie ikony, wspieramy wielkich sportowców, którzy są ambasadorami wielkiej zmiany społecznej, jaką jest zmiana mentalna. Udało nam się podwoić poziom wskaźnika aktywności Polaków.

Dystrybucja środków na krzewienie sportu
Janusz Szydłowski, Menadżer sportowy, właściciel agencji marketingu sportowego Aktisport, dodał:

Od 20 lat zajmuje się gwiazdami polskiego sportu. Ten proces jest długi i trudny. Na razie słyszę, że wszystko jest wspaniale, ale jeśli posłuchać środowiska, to wcale tak wspaniale nie jest. Większość sportów, szczególnie indywidualnych, generalnie mają olbrzymie problemy. Oczywiście, są różne programy finansowe, ale ja to nazywam kroplówką. To nie jest wsparcie systemowe. Te środki są zużywane tu i teraz, nie zmieniają jakości pracy klubu. Moi przedmówcy podkreślali różne cele, które sport powinien realizować, ale problem polega na tym, że nie ma synergii między tymi celami. Wszystkie Polskie Związki Sportowe – upraszczając – realizują zadania narzucane przez ministerstwo. A ministerstwo chce medali na możliwie wszystkich imprezach sportowych. Osobiście uważam, że produkcja medali nie jest celem związku sportowego. Związek w takim rozumieniu jest tylko przedłużeniem Ministerstwa. Związek sportowy powinien być emanacją klubu i reprezentacją klubu sportowego. Tak się nie dzieje. Pan dyrektor Buza stwierdził, że inwestujemy duże środki państwowe i to jest super. Ale pytanie brzmi, gdzie są pozostałe środki? W innych krajach są różne sposoby finansowania sportu, biorą w nich udział również prywatne przedsiębiorstwa. W moim przekonaniu w Polsce sport zatrzymał się w latach 80. – 90. Ówczesne ustawodawstwo spełniało ówczesne wymogi, ale od tamtej pory wszystkie modyfikacje tych ustaw były nakierowane na lobbing gier zespołowych. Te ustawy nie zajęły się w żaden sposób finansowaniem sportu oddolnego. Nie może być tak, że ministerstwo i samorządy są jedynymi jednostkami finansującymi sport.

Dariusz BuzaDyrektor Departamentu Sportu dla Wszystkich Ministerstwo Sportu, odpowiedział ad vocem:

Mamy 70 tys. trenerów w Polsce, nazywamy ich poławiaczami pereł. Wychodzimy z założenia, że każdy jest talentem, tylko nie wiem gdzie się ten talent objawia. Klub jest miejscem, w którym się to wszystko dzieje, rodzi, produkuje. Tylko że sport jest procesem, a na pewnych etapach jest to wyścig zbrojeń. Jeśli my w tej przestrzeni nie jesteśmy w stanie konkurować, to musimy to wszystko budować. Podam państwu kilka danychJeżeli porównamy liczbę klubów w przeliczeniu na 100 tys. mieszkańców , to Polska ma ich 37, Niemcy –  108; Niemcy mają 300 członkostw na 1000 obywateli, Polska zaledwie 27. Dostrzegamy ekspercko ten ważny element życia społecznego, wszyscy jak tu siedzimy.

Tomasz Majewski, Wiceprezes ds. organizacyjnych i kontaktów międzynarodowych Polski Związek Lekkiej Atletyki:

Im więcej będziemy mieć trenerów, tym więcej talentów dostrzeżemy. Kwestia jest w znajdowaniu ich, chcemy mieć ich więcej, ale powiedzmy szczerze, my Polacy mamy niechęć do stowarzyszania się, nie chcemy działać. Mamy mniejszy odsetek ludzi, którzy chcą coś robić. 

Marcin Nowak – Prezes Zarządu Igrzyska Europejskie 2023, dodał: 

Znajdujemy coraz więcej dzieciaków, ale co potem? Tylko 2 programy przeznaczone dla młodzieży naprawdę działały: w dziedzinie siatkówki i lekkiej atletyki. Większość związków sportowych przychodzi z prośbą o pieniądze nie do końca mając pomysł, co z nimi zrobić. W przypadku 2 wspomnianych przeze mnie programów odnieśliśmy sukces, po zainteresowali się nimi również sponsorzy.

Finansowanie sportu ze środków prywatnych

Aida Bella, Przecznik Prasowa Totalizatora Sportowego, stwierdziła: 

Totalizator Sportowy bardzo mocno finansuje sport, ale nigdy nie jest tak dobrze, aby nie mogło być lepiej. Sama osobiście uprawiam sport w czasach, w których nie było ani dużych pieniędzy, ani sponsorów. Właściwie tylko chęci dzieci i rodziców sprawiły, że sport na przestrzeni dekady bardzo się zmienił na lepsze. My patrzymy przede wszystkim na pomysł. Totalizator Sportowy ma misję wspierania polskiego sportu i infraksstyurkurty sportowej również dla amatorów. Od 1994 przekazaliśmy 15 mld złotych na fundusz wspierania kultury sportowej. Angażujemy się w wiele przedsięwzięć przekazując własne środki. Współpracujemy z klubami, związkami sportowymi, a nawet indywidualnymi sportowcami. jednak na koniec liczy się efekt biznesowy. To jest taki system naczyń połączonych.

Marian Kmita – Dyrektor programowy Polsat Sport, podkreślił:
Tego, czego nam brakuje najbardziej, to jest komunikacja i synergia Bez chęci ze strony Ministerstwa Sportu trudno będzie przeprowadzić jakąś optymalizację. Musi być jedna instytucja która doprowadza do komunikacji między nami, wyznacza cele. My później doprowadzamy do realizacji. Grupa Polsat przekazała 1,5 mld na licencje na transmisję polskich rozgrywek sportowych. Musieliśmy sobie radzić jako inwestorzy w rozmowach z poszczególnymi związkami. Z niektórymi związkami współpraca jest modelowa, jak na przykład np. z PZPS. Jak się pojawił minister Bortniczuk, to ministerstwo stało się równorzędnym partnerem do dyskusji. Suplementem do takiej współpracy powinna być rozmowa ze szkolnymi związkami siatkarskimi. Mamy doświadczenia również ze sportami zespołowymi i niszowymi, takimi jak biathlon. My się nad tym pochyliliśmy, nie licząc, że zrobimy na tym pieniądze. Ale chcemy mieć takie współprace w swoim portfolio. Gdyby powołać coś w rodzaju okrągłego stołu dotyczącego polskiego sportu, choć kilka prób już było, gdyby ministerstwo było niezmiennie silnym ośrodkiem koordynującym, do doprowadzenie do rozmowy między kluczowymi mediami byłoby bardzo efektywne. Zgadzam się z przedmówcami, że tym, co nam powinno przyświecać jest kondycja fizyczna tego narodu, obojętnie ile zarobimy na wspieraniu sportu. 
Janusz Szydłowski – Menadżer sportowy, właściciel agencji marketingu sportowego Aktisport, powiedział: 

Klucz jest jeden, o którym pan dyrektor Buza wspominał, czyli rozwój klubów sportowych. Klub sportowy jest jak rodzina dla społeczeństwa – podstawową komórką. Postrzeganie sportu w Polsce jest inne niż w krajach ościennych. W Polskim Związku Lekkiej Atletyki jest zarejestrowanych 20 tys. członków, W analogicznym związku w Czechach 120 tys. zarejestrowanych, w Niemczech – około 850 tys. Kluby są pierwszym kontaktem, tylko jak one mają funkcjonować? Czy są tylko maszynką do produkowania wyczynowców, jak to jest teraz, czy powinny realizować inne cele, takie jak zdrowie, zdrowie powszechne, aktywność wszystkich pokoleń. Klub nie ma statusu społecznego w Polsce i to jest, moim zdaniem, największy problem, nie jest ugruntowany w strukturze społecznej. Można mówić, że jest ileś fantastycznych akcji, że ludzie biegają, uprawiają sport, ale czy to się przekłada na stan zdrowia obywateli? Jak widzę, jak ludzie biegają, to widzę, że to nie jest droga do zdrowia

***

Kongres ESG – Polska Moc Biznesu to inicjatywa, której dotąd w polskiej przestrzeni publicznej nie było. Wydarzenie tworzy płaszczyznę do debaty na tematy społeczne, gospodarcze, ekologiczne oraz dotyczące zdrowia publicznego i zarządzania biznesem w kontekście trendów światowych, polityki Unii Europejskiej oraz polskiej perspektywy.

Na Kongresie spotkają się przedstawiciele środowiska biznesu, instytucji naukowych, samorządowych, pozarządowych oraz administracji centralnej. Patronat nad wydarzeniem objęli m.in. Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki, Minister Klimatu i Środowiska Anna Moskwa oraz szereg innych ministerstw, uczelni wyższych i instytucji naukowych.

 *** 

Kongres realizuje zespół Fundacja Czyste Powietrze i Fundacja Pozytywnych Idei. Producentem wydarzenia jest agencja Creative Harder

 Fundacja Pozytywnych Idei to organizacja wspierająca kreatywne podmioty, instytucje i osoby. Przyczynia się do promocji ważnych dla Polski działań i inicjatyw. Współpracuje z mediami krajowymi i międzynarodowymi, organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami, których celami są działalność naukowa, oświatowa, kulturalna dotycząca kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej osób marginalizowanych. Fundacja jest współorganizatorem akcji społecznych, wydarzeń proekologicznych i inicjatyw na rzecz środowiska, np. Dzielnica Wisła, One Day, Szczyt Klimatyczny TOGETAIR. Przyczynia się do promocji utalentowanych sportowców, artystów i działaczy.

 

Fundacja Czyste Powietrze powstała po to, by zapobiegać zagrożeniom jakie niesie ze sobą zanieczyszczenie powietrza. Celem Fundacji jest budowanie ekologicznej świadomości społecznej, promowanie przyjaznych dla środowiska rozwiązań i kreowanie innowacyjnych działań chroniących zdrowie i życie mieszkańców Polski. Fundacja zrealizowała m.in. Konsultacje społeczne oraz promocję w ramach Programu Czyste Powietrze oraz Mój Prąd, Kampanię społeczną #wychodzęzesmogu, Kampanię crossmediową Elektromobilność – Zielone Światło dla Klimatu, Kampanię crossmediową Dla Dobrego Klimatu, Szczyt Klimatyczny TOGETAIR oraz pierwszy polski multimedialny Raport Klimatyczny TOGETAIR

 POLSKA MOC BIZNESU 2021 W LICZBACH:

14 mln zasięgu | 150 ekspertów | 3,5 tys. publikacji | 6,5 mln rozpoczętych streamów | 3 dni | 16 debat | 60 autorskich wywiadów „gorące krzesła” | 12 Marszałków | 10 Ministerstw | 9 uczelni wyższych | 60 firm i instytucji | 12 organizacji pozarządowych | studio live online | 3 tematyczne śniadania prasowe |

 

OGLĄDAJ NAS:

 E Polska Moc Biznesu Kongres ESG – YouTube

S Polska Moc Biznesu – studio S – YouTube

G Polska Moc Biznesu – studio G – YouTube

 

OBSERWUJ NAS:

Twitter https://twitter.com/ESGKongres

LinkedIn https://www.linkedin.com/showcase/79326700

YouTube POLSKA MOC BIZNESU  https://www.youtube.com/channel/UC7-aENIjE9qEGYbeA8kADWQ

Facebook https://www.facebook.com/Kongres-ESG-Polska-Moc-Biznesu

DZIĘKUJEMY ŻE JESTEŚCIE Z NAMI – KONGRES ESG POLSKA MOC BIZNESU 2022!

PARTNER ZŁOTY: KGHM Polska Miedź, Microsoft PARTNER SREBRNY: BGK Bank Gospodarstwa Krajowego, Lasy państwowe, ARP Agencja Rozwoju Przemysłu, PWC, McDonald’s, Fundacja VEOLIA PARTNER ENERGETYCZNY: Tauron, PGE PARTNER+: BOŚ Bank, Grupa LuxMed, Totalizator Sportowy, POLREGIO, Pfizer, H&M PARTNER: PFR Polski Fundusz Rozwoju, Clouds on Mars, Zalando, PIOIRO, GPW, BROTHER, PAIH Grupa PFR, L’oreal, BSH, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Hanton, EkoPak, PKP Intercity, Medicover, LUX RAD, United, envirly, EkoEnergetyka PATRONAT HONOROWY: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Rodziny i Polityki  Społecznej PATONATY MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW: Związek Województw Rzeczpospolitej Polskiej, Marszałek Województwa: dolnośląskiego, świętokrzyskiego, lubuskiego, opolskiego, mazowieckiego, lubelskiego, małopolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, śląskiego, wielkopolskiego, warmińsko-mazurskiego PARTNERZY I PATRONI MERYTORYCZNI: TOGETAIR, CCIFP Francusko-Polsko Izba Gospodarcza, Business Centre Club, NCBR Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Fundacja Republikańska, Stowarzyszenie Program Czysta Polska, Fundacja Polsat, Mindgram, PSMM Press-Service Monitoring Mediów, Klub Integracji Europejskiej, KIPR Konfederacja Inicjatyw Pozarządowych Rzeczypospolitej Polskie NGO, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, , Infarma, AZS Warszawa, Akademicki Związek Sportowy, Polskie Stowarzyszenie Magazynowania Energii, Omenaa Fundation, Rafał Brzoska Fundation, ZUS Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Krajowa Izba Gospodarcza, PARP, Instytut Biznesu, IOŚ-PIB, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Polskie Regiony, Polski Komitet Olimpijski, PSPA Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach, Columbus, NASK, Igrzyska Europejskie Kraków Małopolska, APPLIA, Konfederacja Lewiatan, Future Collars GŁÓWNY PARTNER ORGANIZACJI PRACODAWCÓW: Pracodawcy RP PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Akademia Górniczo Hutnicza w im. Stanisława Staszica w Krakowie, Politechnika Warszawska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie PARTNER MIEDZYNARODOWY: World Bank Group, UN Global Compact, ERCST European Roundtable on Climate Change and Sustainable Transition GŁÓWNY PARTNER MEDIALNY: Interia Biznes, Interia Zielona GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, Money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: Polskie Radio, Polskie Radio Program I, Polskie Radio Program III, Polskie Radio24 PATRONI MEDIALNI: PAP Polska Agencja Prasowa, Rzeczpospolita, Forbes, Energetyka 24, Polska Press Grupa, I.pl, Strefa Biznesu, Brief, Teraz Środowisko, Audytorium 17, Radio dla Ciebie, Radio Poznań, Radio Opole, Radio Lublin, Comparic24.tv, Przedsiębiorcy@eu, TVP3 Katowice, TVP3 Rzeszów, TVP3 Lublin, TVP3 Katowice, Enerad.pl, Agencja Informacyjna, Okraków.pl, Tworzywa.pl, Wysokie Napięcie, Biznes Hub, Obserwator Gospodarczy, Biotechnologia.pl, Siła Nauki, Ecoekonomia.pl, Pod prąd, Smart Me, ŚlaskiBiznes.pl, FXmag, Poradnik Pracownika, Poradnik Przedsiębiorcy, wFirma, Wiadomości Warszawskie GŁÓWNY PARTER OOH: OHH.PL

Continue Reading
You may also like...
Avatar photo

Krakowskie Fakty, Wiadomości, Wydarzenia, Ogłoszenia Drobne. Wolne Media Niezależny serwis internetowy poświęcony miastu Kraków. okrakow.pl to serwis tworzony wspólnie z Krakowską społecznością!

Krakowski Kalendarz Wydarzeń

kwiecień 2024
Nie odnaleziono wydarzeń!
Więcej
To Top