Connect with us
recitale 1 - Na głos, fortepian i duszę Mistrzowskie recitale w programie krakowskiego festiwalu Opera Rara 2018

Miasto Kraków Wiadomości Wydarzenia

Na głos, fortepian i duszę Mistrzowskie recitale w programie krakowskiego festiwalu Opera Rara 2018

Wojna, miłość i zabawa – to tematy trzech jakże różnych mistrzowskich recitali wokalnych, które odbędą się w Filharmonii Krakowskiej. Wybitni soliści, frapujący repertuar oraz klimat intymności, jaki oferuje forma pieśni, czyli wokalnej liryki – to wystarczające atuty, by nie chcieć ich przeoczyć.

Czy to była kula, synku, czy to serce pękło? – pytał Krzysztof Kamil Baczyński. W sumie wszystko jedno – siła rażenia i wewnętrzny ból ranią wszak tak samo. Udowodni to w swym recitalu The Soldier – from Severn to Somme (powstałym dla uczczenia stulecia bitwy nad Sommą) znakomity, goszczący
w Krakowie po raz pierwszy, angielski baryton Christopher Maltman. Wśród ofiar owej batalii był 31-letni kompozytor George Butterworth; pieśni jego oraz trzech innych Anglików tworzących w tym czasie: Ivora Gurneya, Arthura Somervella i Geralda Finziego, usłyszymy podczas recitalu. Tytułowa rzeka Severn sugeruje jednak, że nie tylko o I wojnę światową tu chodzi: opowieści dopełnią więc pieśni Roberta Schumanna, Gustava Mahlera, Gabriela Fauré, Charlesa Ivesa, Modesta Musorgskiego, Hugo Wolfa, Francisa Poulenca. W wybornym, zaznaczmy, wykonaniu: Christopher Maltman to bowiem śpiewak, którego doceniły najbardziej prestiżowe sceny – by wymienić choćby Royal Opera House (Covent Garden), Salzburg Festival i Deutsche Staatsoper Berlin. Towarzyszyć mu będzie nie mniej uznany w swym fachu pianista Joseph Middleton.

Po zawieruchach wojennych czas na wichry namiętności: te, w co nie wątpię, porwą nas podczas recitalu mezzosopranistki i alcistki Anny Larsson, którą również usłyszymy pod Wawelem
po raz pierwszy. Rekomendacją niech będą liczne kreacje wagnerowskie Szwedki, najlepsze estrady Europy z mediolańską La Scalą na czele, wreszcie rzadki, nader zmysłowy typ głosu – niski, zarazem o bardzo rozległej skali. Jeśli dodać do tego „grubokościstą” (jak obrazowo określił ją jeden z krytyków) grę akompaniującej jej Franciski Skoogh oraz romantyczne i postromantyczne perły niemieckojęzycznej literatury pieśniarskiej – sukces wieczoru wydaje się gwarantowany. A wysłuchamy symbolistycznego cyklu Maeterlincklieder Alexandra Zemlinsky’ego, obok którego znajdą się wokalne liryki miłosne Almy Mahler – kobiety nie tylko fatalnej, ale i arcyzdolnej, kochanki Aleksandra sprzed małżeństwa
z Gustavem (ach, belle époque!) – Richarda Straussa oraz Roberta Schumanna, który w cyklu Miłość
i życie kobiety
dowodzi mistrzowsko, że nic, co kobiece, nie jest mu obce.

W songu O Tell Me the Truth About Love Benjamina Brittena narrator, dociekając istoty miłości słowami poety W.H. Audena, pyta: “Czy wygląda jak piżama, czy jak szynka w hotelu wstrzemięźliwości?”. Niech te słowa dadzą nam przedsmak klimatu ostatniego z mistrzowskich recitali, zatytułowanego prowokacyjnie Zakochana w kłopotach. Tym razem mistrzynią będzie Natalia Kawałek, która w pełni zasłużyła na to miano mimo młodego wieku – choćby swoją kreacją moniuszkowskiej Halki podczas pierwszej edycji Festiwalu Opera Rara. Artystka może się pochwalić wszechstronnością repertuarową (od muzyki dawnej po współczesną), a i występem u boku samego Plácida Domingo w Theater an der Wien, z którym jest stale związana. Wraz z pianistą Marcinem Koziełem zaprezentuje oryginalny, pełen zabawy i absurdu repertuar, na który złożą się pieśni kabaretowe rzeczonego Brittena i Williama Bolcoma, pieśni Kurta Weilla oraz Sześć pieśni miłosnych Czecha Petra Ebena. Grzech przeoczyć.

info Krakowskie Biuro Festiwalowe

Continue Reading
You may also like...
Avatar photo

Krakowskie Fakty, Wiadomości, Wydarzenia, Ogłoszenia Drobne. Wolne Media Niezależny serwis internetowy poświęcony miastu Kraków. okrakow.pl to serwis tworzony wspólnie z Krakowską społecznością!

Krakowski Kalendarz Wydarzeń

marzec 2024
Nie odnaleziono wydarzeń!
Więcej
To Top