Pierwszy dzień wiosny już od wielu lat kojarzy się ze świętem muzyki dawnej. Nie inaczej będzie w tym roku. Wspólnie z Europejską Siecią Muzyki Dawnej REMA zapraszamy do świętowania i słuchania europejskiej muzyki średniowiecza, renesansu i baroku, również na żywo. Z okazji „Early Music Day” już 21 marca w Pałacu Potockich zespół Anacronía spróbuje przenieść nas do muzycznego Londynu połowy XVIII wieku.
Dzień Muzyki Dawnej to naturalny prolog Festiwalu Misteria Paschalia, który w tym roku odbędzie się w dniach 12-18 kwietnia. Tegoroczny koncert w ramach „Early Music Day” będzie natomiast ukłonem w stronę poprzedniej, „iberyjskiej” edycji festiwalu, która z powodu trzeciej fali pandemii COVID-19 odbyła się jedynie w wersji online.
Program zespołu Anacronía nawiązuje do cyklu koncertów organizowanych od 1764 roku przez ponad dziesięć przez Johanna Christiana Bacha i Carla Friedricha Abela. Dzieła współczesnych kompozytorów, takich jak Joseph Haydn, pisane na fortepian czy wiolonczelę, były wykonywane podczas nich na instrumentach starszych, klawesynie lub violi da gamba. Wynikało to po części ze względów praktycznych — najnowsze instrumenty były kosztowne, więc najnowsze utwory grano wciąż na tych, jakie były akurat do dyspozycji. Anacronía chce odtworzyć ten nietypowy krajobraz brzmieniowy, w którym stare mieszało się swobodnie z nowym.
Anacronía to młody zespół, który obrał sobie za cel odtworzenie anachronizmów w dziejach muzyki, które zdarzały się zwłaszcza w momentach przejściowych i konfrontacji różnych języków. Prezentował swoje dokonania na ważnych festiwalach m.in. Quincena Musical de San Sebastián, Santander Festival czy Semana de Música Antigua de Estella. Obecnie to zespół-rezydent festiwalu ECOS i kościoła Santa María del Pí w Barcelonie. W podejściu interpretacyjnym i użyciu instrumentów dawnych czerpią z amalgamatu dźwiękowego dawnych wieków, którego styl został jednak z czasem uproszczony. Zainteresowanie i przychylność publiczności zdobywają dzięki pełnym energii i zabawy interaktywnym występom, w których muzyka staje się przekaźnikiem emocji pomiędzy różnymi okresami w historii.
Formację powstałą w 2020 roku tworzą muzycy, którzy od dawna grali wspólnie w orkiestrze Uniwersytetu w Murcji i innych zespołach, studenci renomowanych europejskich uczelni: Królewskiego Konserwatorium w Hadze, Narodowegp Konserwatorium Muzyki i Tańca w Lyonie, Katalońskiej Wyższej Szkoły Muzycznej w Barcelonie, Uniwersytetu Muzyki i Sztuk Scenicznych w Grazu, Wyższej Szkoły Muzyki i Sztuk Scenicznych w Porto i Konserwatorium Muzycznegp im. Manuela Massottiego Littela w Murcji.
Finaliści konkursu Juventudes Musicales de España 2021 (kategoria „muzyka dawna”), laureaci nagrody specjalnej dla najlepszego wykonawcy muzyki barokowej na Bachcelona Festival. Od 2021 roku należą do GEMA (Stowarzyszenia Hiszpańskich Zespołów Muzyki Dawnej). Ich plany w bieżącym sezonie obejmują koncerty w całej Hiszpanii – w regionach: Murcja, Nawarra, Kraj Basków, Kantabria, Andaluzja i Katalonia.
Bezpłatne wejściówki można pobrać na – https://bit.ly/EMD_2022
Koncert będzie również dostępny bezpłatnie na platformie PLAY KRAKÓW
Więcej na https://misteriapaschalia.com/
—
21.03.2022 / PONIEDZIAŁEK
Godz. 20.00
Pałac Potockich
¿HAYDN ABARROCADO? | Bach-Abel Society
Program:
Joseph Haydn (1732–1809) – Kwartet fletowy op. 5 Divertimento G-dur Hob. II/D9
Juan Oliver Astorga (1733–1830) – Trío para dos violines y bajo
Carl Friedrich Abel (1723–1787) – Kwartet fletowy D-dur WK 226
Joseph Haydn – Kwartet fletowy op. 5 Divertimento D-dur Hob. II/D4
Wykonawcy:
Anacronía