Abp Marek Jędraszewski podczas XXIII Dnia Judaizmu w Kościele katolickim: Łączy nas wielkie dziedzictwo

by admin
0 comment

– Tyle nas łączy: wielkie dziedzictwo. Tyle możemy odczytać, próbując zrozumieć święty czas wyznawców judaizmu – mówił metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski podczas nabożeństwa Słowa Bożego w kaplicy św. Jana Pawła II na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie.

XXIII Dzień Judaizmu w Kościele katolickim nawiązywał do słów z Księgi Wyjścia: „Pamiętaj o dniu szabatu, aby należycie go świętować”. Metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski przewodniczył nabożeństwu Słowa Bożego, w którym wziął udział przedstawiciel krakowskiej gminy żydowskiej.

Janusz Poniewierski w komentarzu podczas liturgii Słowa podkreślił, że Bóg pobłogosławił i oddzielił siódmy dzień tygodnia, aby ludzie przeznaczyli go na spotkania z Panem i modlitwę. Dzień szabatu to brama wiodąca do nieba i zapowiedź wieczności. – Szabat jest Bożym darem danym człowiekowi dla jego ocalenia. Dobrze pokazuje to historia narodu wybranego – powiedział. Niedziela jest dniem zmartwychwstania Chrystusa, Jan Paweł II mówił, że jest to pierwszy dzień istnienia świata oraz zapowiedź ponownego przyjścia Jezusa. Chrześcijanie uważają, że to czego Bóg dokonał w stworzeniu i uczynił dla swego ludu, wyprowadzając go z Egiptu dopełniło się w śmierci i zmartwychwstaniu Chrystusa. Janusz Poniewierski powiedział, że to w Jezusie-Mesjaszu urzeczywistnia się duchowy sens szabatu i stwierdził, że każda niedziela jest „małą Wielkanocą”. – Dla Żydów dniem świętym jest sobota, dzień siódmy. Dla nas niedziela to nie tylko pierwszy dzień po szabacie, ale „dzień ósmy”, przekroczenie tygodnia, zapowiedź czasów ostatecznych. (…) Świętowanie niedzieli – dnia pierwszego i zarazem ósmego wprowadza chrześcijan na drogę ku życiu wiecznemu – wskazał.

Metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski przypomniał, że szabat jest to święty czas przeznaczony Bogu. – Człowiek, oddając się Bogu, poświęcając Mu swój czas, odkrywa jak bardzo jest przez Niego kochany i jak Bóg chce, by jego dzieło stwórcze przez człowieka było kontynuowane – powiedział.

Zauważył, że istnieje konieczność powrotu do korzeni, co pokazuje spotkanie Chrystusa z uczniami zdążającymi do Emaus. Oni wiedzieli co się stało z Chrystusem i usłyszeli wiadomość, że grób jest pusty. Ten fakt im jednak nie wystarczał, potrzebowali by Jezus im to wyjaśnił. – Zrozumieć wielkie dzieło mesjańskie Jezusa Chrystusa to zakorzenić się w Starym Testamencie, w tym co stanowi wielkie dziedzictwo także chrześcijan, nie tylko Żydów – powiedział metropolita. Stwierdził, że historia uczniów zdążających do Emaus mieści w sobie strukturę świętowania, zawartą w Eucharystii. Arcybiskup podkreślił, że chrześcijańska niedziela nie jest tylko uwielbianiem Boga za dzieło stworzenia i wysławianiem Chrystusa, który zmartwychwstał, ale także radością ze zstąpienia Ducha Świętego, który umocnił zebranych w wieczerniku apostołów. – Tyle nas łączy: wielkie dziedzictwo. Tyle możemy odczytać, próbując zrozumieć święty czas wyznawców judaizmu, jednocześnie widzimy nowość naszego czasu świętego – zauważył. Stwierdził, że wypełnieniem słów Ojca Świętego Franciszka jest odnowienie relacji z Bogiem, drugim człowiekiem i światem stworzonym.

Na zakończenie nabożeństwa ks. Łukasz Kamykowski podziękował arcybiskupowi za wygłoszone słowo, przedstawicielowi gminy żydowskiej, który wziął udział w modlitwie oraz wszystkim obecnym. – Cieszę się, że czynimy kolejny krok, by budować dobre relacje, uczyć się od siebie i głębiej wnikać w Boże zamiary wobec świata – powiedział.

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Related Posts

Ta strona korzysta z ciasteczek (plików cookie) aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz instalować tych plików, przejdź do ustawień swojej przeglądarki. Akceptuję Czytaj więcej