W środę 29 września rozpoczyna się kolejna, 19. już edycja festiwalu Sacrum Profanum. W ciągu pięciu dni festiwalowych zaplanowano osiem wydarzeń. To nie wszystko – w ramach cyklu Sacrum Profanum: Post Scriptum do końca roku odbędą się jeszcze trzy koncerty, które stanowią uzupełnienie tegorocznej „Dojrzałości”. Pierwszy z nich już 20 października.

Środowa inauguracja festiwalu odbędzie się w Teatrze Łaźnia Nowa, gdzie zobaczymy prapremierę „Purification” – wspólnego spektaklu Katarzyny Kalwat i Agaty Zubel pod kierownictwem muzycznym Andrzeja Bauera. Już w czwartek natomiast inspirowany twórczością Krzysztofa Kieślowskiego koncert Trzy kolory w wykonaniu Apartment House. Usłyszymy w nim zestawienie takich klasyków, jak Strawiński czy Messiaen ze współczesnym bohaterem awangardy, za jakiego bez wątpienia uchodzi Jim O’Rourke.

Kolejny dzień festiwalowy przyniesie spotkanie pianistki Martyny Zakrzewskiej z niezwykle wymagającą twórczością legendarnej krakowskiej kompozytorki Barbary Buczek (Akordy ezoteryczne), a także koncert z twórczością trójki niezwykłych postaci: Pawła Mykietyna, Agaty Zubel i Pawła Szymańskiego (Muzyka niedawna). Sobota na festiwalu Sacrum Profanum zostanie w całości poświęcona muzycznym interpretacjom twórczości Stanisława Lema (LEM: Lapidarna Ekspresja Moderny oraz Summa Lemmologiae), wpisując się w obchody 100. rocznicy jego urodzin, a na finał w niedzielę 3 października usłyszymy tytułową ~dojrzałość oraz specjalny rocznicowy koncert Arditti Quartet.

Do końca 2021 roku czekają nas dodatkowo trzy koncerty, które wpiszą się w program minicyklu zatytułowanego „Sacrum Profanum: Post Scriptum”. Już 20 października pierwszy z nich, czyli recital fortepianowy Reinholda Friedla Execution of Intelligence. Punktem wyjścia dla programu koncertu Friedla – znanego już dobrze publiczności festiwalu Sacrum Profanum tak z koncertów solowych (fortepian preparowany), jak i z występów z zespołem zeitkratzer – będzie tytułowa kompozycja Zbigniewa Karkowskiego. To prawdopodobnie ostatni utwór instrumentalny tego związanego z Krakowem kompozytora, który nie doczekał się jeszcze premiery. Kontekst do tego wydarzenia stworzą trzy utwory zbudowane jedynie z trzech dźwięków: Unstern! Sinistre, disastro Franza Liszta, Musica ricercata II György’ego Ligetiego oraz Ten-Thirty Terre Thaemlitz.

Drugim z koncertów cyklu będzie Wir spektralizmu, który zaplanowano na 14 listopada. Na program koncertu, który wykona Spółdzielnia Muzyczna, złożą się: Vortex Temporum, czyli opus magnum Gérarda Griseya i zarazem jeden z najważniejszych utworów gatunku, oraz Agnus Dei Horațiu Rădulescu, kompozytora, który zasłynął „dźwiękowymi ikonami”, tym razem w wersji na dwoje skrzypiec.

Sacrum Profanum: Post Scriptum zakończy Bad Acid Trip, który Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble wykona 17 grudnia. „Professor Bad Trip” to epicki cykl trzech utworów kameralnych Fausto Romitellego napędzanych LSD i inspirowanych dokonaniami i twórczością największych sympatyków tej odurzającej substancji: obrazami Francisa Bacona, poezją Allena Ginsberga, Henriego Michaux oraz specjalisty od narkotycznych eksperymentów – Timothy’ego Leary’ego. Nie sposób nie usłyszeć też wpływów psychodelicznego rocka lat 70. i 80. czy muzyki tworzonej w tym czasie przez Milesa Davisa. Kompozycje są także swoistym zwierciadłem, w którym przegląda się ich twórca. Koncert otworzy Fondamenta austriackiej kompozytorki Olgi Neuwirth, utwór zadedykowany rosyjsko-amerykańskiemu poecie i nobliście Josifowi Brodskiemu.


Pełny program festiwalu oraz cyklu „Sacrum Profanum: Post Scriptum” dostępny na www.sacrumprofanum.com

Na festiwal zapraszają Miasto Kraków i KBF.