Connect with us

Miasto Kraków Wiadomości Wydarzenia

16. Festiwal Misteria Paschalia za nami

fot.1 edyta dufaj dla kbf 1 300x200 - 16. Festiwal Misteria Paschalia za nami

fot. Edyta Dufaj

Włochy, zwłaszcza południowe, to niekwestionowany – acz nie jedyny – bohater tegorocznej, zakończonej wczoraj 16. edycji Festiwalu Misteria Paschalia (15-22.04). Nic dziwnego: jej dyrektorem rezydentem został wszak sam Antonio Florio, który wraz ze swoim zespołem Cappella Neapolitana od lat rozsławia barokową muzykę rodzinnych stron. Muzykę piękną: emocjonalną, temperamentną, głęboko duchową.

I wciąż nie do końca poznaną: jak zaprezentowana podczas inauguracji (po raz pierwszy nad Wisłą), powstała pod koniec XVII w. La Passione secondo Giovanni neapolitańczyka Gaetana Veneziana – jeden z nielicznych włoskich przykładów pasji przedbachowskiej – odkryta współcześnie przez Floria. On też, wraz ze swym zespołem, Chórem Polskiego Radia i solistami: Luką Cervonim, Markiem Bussim, a zwłaszcza Węgierką Dalmą Krajnyak (Testo), przybliżył nam jej sugestywną retorykę. A wieczorem w nurcie Sensibilitá (który dopełniał główne pasmo Vanitá) muzyczni mediewiści z Asyżu – zespół Micrologus – w koncercie O dolce amor Yesù wyśpiewali i wygrali średniowieczne laudy o Bożej męce i zmartwychwstaniu.

Nazajutrz barokowo-klasycystyczne arie powstałe do słynnego libretta Pasji Chrystusowej Pietra Metastasia oraz przejmujące Stabat Mater Vivaldiego wykonała kontralcistka Sonia Prina wraz z – jak zwykle w świetnej formie – {oh!} Orkiestrą Historyczną pod wodzą koncertmistrzyni Martyny Pastuszki. Wieczorny koncert Alfabeto falso był z kolei frapującą grą z konwencją: współczesne, jazzujące interpretacje wczesnobarokowych „hitów” gitarowych przedstawili muzycy zespołu I Bassifondi (gitara, lutnia, teorba i perkusjonalia).

Owocne polsko-włoskie związki muzyczne przełomu renesansu i baroku naświetlił wielkośrodowy koncert In monte Oliveti: dzieł Mikołaja Zieleńskiego, Bartłomieja Pękiela czy Asprilia Pacellego wysłuchaliśmy w doskonałym wykonaniu Capelli Cracoviensis oraz belgijskiego kwintetu dętego Oltremontano. Flamandzkiego pochodzenia był też tworzący w Mantui późnorenesansowy kompozytor Giaches de Wert, którego La Passione secondo San Marco stała się podstawą zaprezentowanej wieczorem przez Voces Suaves i Concerto Scirocco z Bazylei rekonstrukcji oratorium Męki Pańskiej. Głębokie, niezapomniane przeżycie!

Credo Antonia Vivaldiego, Miserere Leonarda Lea i Stabat Mater Giovanniego Bononciniego, czyli trzy włoskie szkoły kompozytorskie i trzy arcydzieła muzycznego baroku: wysłuchaliśmy ich w Wielki Czwartek w mistrzowskim wykonaniu (czy mogło być inaczej?) samego Rinalda Alessandriniego i jego Concerto Italiano, a także solistów: Sonii Tedli, Enrica Torre, Luki Cervoniego i Salva Vitale oraz – to nie ostatni rodzimy akcent – Chóru Polskiego Radia.

Przeszywające Stabat Mater i inne dzieła sakralne wczesnobarokowego, zapomnianego dziś twórcy Antonia Noli to kolejne neapolitańskie odkrycie Antonia Floria, zaprezentowane w koncercie Tristes erant Apostoli w Wielki Piątek (światowa premiera!). Obok Cappelli Neapolitany stanęli włoscy soliści: Leslie Visco, Marta Fumagalli, Alessio Tosi oraz (brawa!) polska sopranistka Anna Zawisza.

Charyzmatyczny śpiewak i aktor, Apulijczyk Pino De Vittorio stał się niewątpliwie główną postacią dwóch ostatnich festiwalowych wydarzeń, dzięki którym usłyszeliśmy zarówno płacz, jak i śmiech włoskiego ludu – oba do nie zapomnienia. Płacz – czyli zaprezentowane w Wielką Sobotę wraz z teorbistą Franco Pavanem i jego Laboratorio ‘600 tradycyjne średniowieczne pieśni pasyjne (Lu Cuntu de la Passiuni), śmiech – czyli intermezzi ze świeckich festynów i arie z barokowych oper buffa (wszystko spod Wezuwiusza), które współwykonali sopranistka Roberta Invernizzi oraz, po raz trzeci podczas festiwalu, Antonio Florio i Cappella Neapolitana.

Włoski temperament, muzykologiczne odkrycia, artystyczne olśnienia, duchowe wojaże, a także magiczne miejsca: kościoły św. Katarzyny Aleksandryjskiej i Świętego Krzyża, wykuta w soli kaplica św. Kingi i Centrum Kongresowe ICE Kraków – to najkrótsze podsumowanie 16. Festiwalu Misteria Paschalia. Następny za rok…

Monika Partyk

Continue Reading
You may also like...
Avatar photo

Krakowskie Fakty, Wiadomości, Wydarzenia, Ogłoszenia Drobne. Wolne Media Niezależny serwis internetowy poświęcony miastu Kraków. okrakow.pl to serwis tworzony wspólnie z Krakowską społecznością!

Krakowski Kalendarz Wydarzeń

kwiecień 2024
Nie odnaleziono wydarzeń!
Więcej
To Top